غار علیصدر

غار علیصدر

غار علیصدر-روستای علی صدر-بخش گل تپه-شهرستان کبودرآهنگ-استان همدان
Landscapes Of Ali Sadr Cave/KabodarAhang County/Hamedan Province
photographer:Mr.Vahid Sohrabi & Shayan Naji
در فهرست میراث طبیعی ملی ایران که از سوی سازمان میراث فرهنگی ارائه شده است، نام علی صدر به عنوان تنها غار تالابی ایران،در ردیف23 ام ثبت شده است. غار علی صدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی ایران و دومین غار طویل(نه عمیق)پس از غار کتله خور زنجان،از شهره‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که باحدود14کیلومتر دالان ودهلیز از آن به عنوان طولانی‌ترین غار آبی جهان نیزیاد می‌شود.
این غار که در ارتفاع 2100 متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد،در اصل سفره آب زیر زمینی است در زیر تپه ای نسبتا بزرگ که منفذی برای ورود به آن در کوهپایه این تپه ایجاد شده است.اولین کاوش حرفه‌ای غار درمهرماه۱۳۴۲ انجام شدودر نهایت با تعریض دهانه نیم متری آن به عرض ۵ و ارتفاع ۳ متر وبا تجهیز غار به چند قایق و تأمین روشنایی داخل آن،ازسال ۱۳۵۴ بازدید عموم گردشگران آغاز گردید.گفتنی است نام روستا همجوار غار،علی سد یا علی سرد بوده که واژه علی صدر از سال1350 واز سوی پیمانکار ساخت جاده روستا بر روی غار نامیده شدونام روستا نیز تغییرکرد!
تقریبا در تمام دالان‌ها ودهلیز‌های این غار آب وجود دارد. عمق آب در برخی قسمت‌ها تا14متر نیز می‌رسد،اما با توجه به خروج آب مازاد از قسمت‌های مختلف،ارتفاع مگر به صورت نزولی تغییرنمی کند.آب بسیار زلال موجود در غاربدون رنگ،بو ومزه است،اما به دلیل رسوبات وآلودگی‌های انسانی غیر قابل شرب بوده ودر زمان بارندگی دچار کدورت می‌شود. هیچ گونه حیات جانوری در غار وجود ندارد.
ساخته‌های رسوبی شگفت‌انگیزی که طی چندین هزار سال تشکیل شده‌اند،اوج زیبایی این غار است.بازدید از غار به صورت مسیر یک کیلومتری رفت با قایق،پیاده روی500متری ومسیر یک کیلومتری برگشت باقایق است که با مسیر رفت متفاوت می‌باشد.بدون در نظر گرفتن اتلاف زمان در صفوف مختلف،حدود یک ساعت زمان برای گردش در غار زمان لازم است.هرچند که داخل غار کاملا تاریک است و روشنایی از طریق چراغ‌ها تامین می‌شود،اما بازدید از غار از حدود2ساعت بعد طلوع و2ساعت قبل غروب آفتاب صورت می‌گیرد.دمای داخل غار طی سال حدود16درجه است،لذا در تابستان بسیارخنک‌تر از بیرون ودر زمستان گرم‌تر از بیرون است.
برای بازدید از غار ایام تعطیل را انتخاب نکنید،چرا که زمان بسیاری در صف تهیه بلیط،صف دریافت جلیقه نجات و صف سوار وپیاده شدن از قایق اتلاف خواهد شد.همچنین به هیچ عنوان اثری از آرامش نمی‌بینید!مبلغ بلیط نیز بین20تا40هزار تومان است.پارکینگ و امکانات بهداشتی وخدماتی نسبتا مطلوب،رستوران و شرایط اسکان در چادر و سوئیت وهتل در محدوده غار وجود دارد.این میراث طبیعی ملی در70کیلومتری شمال غرب شهر همدان و330کیلومتری تهران قرار دارد.
شایان ناجی
غار علیصدر
غار علیصدر
غار علیصدر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]