شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری

شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری

«جرموک» با واژه‌ی «گرم» فارسی هم‌ریشه دانسته می‌شود؛ شهری که به آب معدنی‌اش شهره است و نیز مسابقه‌های شطرنجش. این شهر در جنوب ارمنستان که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد، حالا در سودای آن است که به یک مرکز پررونق گردشگرپذیر تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، شهر جرموک Jermuk در استان وایوتس زور در جنوب ارمنستان، در زمان اتحاد جماهیر شوروی هم به‌واسطه‌ی چشمه‌های آب گرم و آبشارهایش، به‌عنوان یک تفرج‌گاه مطلوب، معروف بود.
حالا نزدیک به دو دهه پس از فروپاشی شوروی، یکی از پتانسیل‌های جمهوری ارمنستان برای تبدیل شدن به یک شهر جذاب برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
در این راستا، آب معدنی گازدار جرموک به‌عنوان یک محصول دارای خاصیت درمانی نه‌تنها در سراسر ارمنستان به‌فروش می‌رسد، بلکه در سایر کشورها هم بازاریابی می‌شود. از این رو، وقتی در کارخانه‌ی آب معدنی جرموک برای بازدید رسمی حاضر می‌شوید، برچسب طراحی‌شده برای کشور شما را که روی بطری‌ها می‌چسبانند، به شما نشان می‌دهند تا ارتباط بهتری هم برقرار شود.
جرموک طبیعت کم‌نظیری دارد که زیبایی‌هایش در پاییز و بهار به اوج می‌رسد. ترکیب جنگل، کوهستان، دریاچه، چشمه‌های آب گرم و آبشار، کافی بوده است تا مسؤولان ارمنی، با احداث امکان‌های اقامتی ازجمله چند هتل و رستوران، برگزاری مسابقه‌های بین‌المللی شطرنج و برخی فعالیت‌های دیگر، این هدف را در سر بپرورانند که این منطقه را دوباره به یک هدف گردشگری تبدیل کنند.
مجموعه‌ی چشمه‌های آب گرم جرموک شبیه آن چیزی است که در برخی جامعه‌های دیگر، ازجمله کارلو ویواری جمهوری چک وجود دارد. زیر یک راهرو مسقف با معماری قرون تاریخی اروپایی، از دل مجسمه‌هایی سنگی که معمولا هفت‌تا هستند، آب گرم معدنی خارج می‌شود که برای خوردن آب آن‌ها، از ظرف‌های مخصوصی شبیه گلاب‌دان‌های قدیمی خودمان استفاده می‌شود.
معمولا هم با این‌طور باورها که اگر کسی از ابتدا تا انتهای مسیر، آب همه‌ی چشمه‌ها را بخورد، به نیت خود خواهد رسید و از خاصیت درمانی هم برخوردار خواهد شد؛ شاید همین باورهای خرافی است که موجب می‌شود برخی از بازدیدکنندگان، شوری و تلخی آب معدنی استخراجی را تحمل کنند؛ با این نگرانی که آیا در سیستم گوارشی خود به ناخوشی دچار خواهند شد یا خیر؟
شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری
شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری
شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری
شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری
شهر شطرنج، آب گرم و گردشگری

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]