دریاچه اوان

دریاچه اوان

دریاچه اوان ۸۹اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.دریاچهٔ اوان احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیرفعال است. اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازماندهٔ دریاچه بزرگی در قدیم است. مردم معتقدند که اُوان (اُو (ow)= آب + وان) به معنای «وان پر از آب» است؛ اما این وجه اشتقاق پذیرفتنی نیست.
در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.
طریقه‌ی دسترسی : از تهران و کرج بایستی در آزادراه قزوین به سمت قزوین حرکت کرد. پس از ورود به خروجی شهر قزوین در آزادراه و گذشتن از عوارضی تابلوی منطقه‌ی الموت راهنمای شماست.جاده‌ی الموت جاده ای کوهستانی و بسیار پر پیچ و خم می‌باشد که از قزوین به سمت شمال شرقی کشیده شده است.جاده دارای آسفالت نسبتا خوب می‌باشد.(مگر در قسمت هایی که در حال تعمیر جاده می‌باشند. ) فاصله‌ی دریاچه از ابتدای جاده‌ی قزوین حدود 100 کیلومتر می‌باشد که با توجه به پیچ‌های بسیار تند جاده بین 2 الی 3 ساعت در راه می‌باشید.در جاده یک پمپ بنزین در روستای رجایی دشت و یک پمپ بنزین نیز بعد از مسیر دریاچه در مسیر قلعه‌ی حسن صباح در روستای معلم کلایه وجود دارد. پیدایش دریاچه اوان احتمالا ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیر فعال است. اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگی در قدیم است. اوان به معنی محل گردآمدن آب می‌باشد.



دریاچه اوان
دریاچه اوان
دریاچه اوان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]