قارچی کمیاب و لذیذ مخصوص شمال ایران

قارچی کمیاب و لذیذ مخصوص شمال ایران

در اواخر شهریور وآغاز فصل پاییز در جنگل‌های روستای اسبوکلا (شهر ساری) پس از چند روز بارندگی و مرطوب شدن زمین زرد کیجا (قارچ جنگلی خوراکی) در نقاط خاصی مثل زیر درختهای ممرز و بلوط و زمین‌های شیب دار مرطوب شروع به رویش میکند واهالی روستا این نقاط را خوب میشناسند و بصورت گروهی و خانوادگی برای چیدنش به جنگل هیرکانی روستای اسبوکلا میزنن و در این زمانها همه جا صحبت از مقدار زردکیجای چیده شده توسط اهالی میباشد.
نام زرد کیجا یک نام مازندرانی برای این نوع قارچ است (کیجا در زبان مازندرانی به معنی دختر است). نام انگلیسی این گونه Cantherelle و The Girolle و از گروه قارچ‌های Chanterelles است . قطر کلاهک این گونه 15-3 سانتیمتر ، رنگ آن زرد تا نارنجی و شکل کلاهک تقریباً حالت قیفی شکل است که ابتدا به صورت چتری و برجسته بوده و بعد تخت و صاف می‌شود. لبة آن موج دار ، سطح زیرین از تیغه‌های برجسته تشکیل شده است.
بافت قارچ گوشتی می‌باشد. طول ساقه متفاوت بوده و می‌تواند باریک و بلند و یا کوتاه و کلفت باشد .
قارچ زردکیجا از مرغوب‌ترین انواع قارچ خوراکی وحشی است و از مزایای آن این است که هرگز آلوده به حشره‌ای نمی‌شود و در لابه لای علفها پس از نخستین باران‌های پاییزی (که گاهی در شهریورهم اتفاق می‌افتند) در یک دوره یک ماهه رشد می‌کنند و تا پاییز سال بعد برای چیدن دوباره زرد کیجا باید صبر کرد .
معمولا با این قارچ کباب زرد کیجا ، زرد کیجا پلو و خورشت زرد کیجا طبخ می‌شود. زرد کیجا از نظر خواص و خوشمزگی با گوشت قرمز برابری می‌کند.
قارچی کمیاب و لذیذ مخصوص شمال ایران
قارچی کمیاب و لذیذ مخصوص شمال ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]