معرفی رودخانه سیروان

معرفی رودخانه سیروان

این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی اورامان قرار گرفته است . بخش اعظم آب رودخانه سیروان از چشمه‌‌های دامنه شرقی و غربی شاهو ، دامنه جنوبی و غربی کوسالان ، دامنه جنوبی دالانی و دامنه‌های آتشگاه و ماکوان تامین می‌گردد . به علت عرض کم امکان قایق رانی در سیروان وجود ندارد .
سیروان منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم نموده است و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دوآب در حدود 25 کیلومتری شمال غربی پاوه می‌باشد .
در کناره شمالی سیروان مقبره سلطان اسحاق در نزدیکی روستای شیرخان واقع شده است . سیروان بعد از طی مسیری طولانی با رودخانه لیلی (لیله) تلاقی پیدا کرده و وارد کردستان عراق می‌شود
به نقل از برنا، رودخانه سیروان طولانی‌ترین رودخانه کردستان است و از زیباترین رودخانه‌های کشور محسوب می‌شود. این رودخانه در جنوب غربی استان جریان دارد و بعد از گرفتن آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی،غرب و مرکز استان مثل قشلاق، گاوه رود و گردلان در نهایت به نام روخانه سیروان نامیده می‌شود.
بخش عمده این رودخانه در شهرستان سروآباد و منطقه باستانی اورامان جریان دارد و بعد در خاک عراق با پیوستن به رودخانه دیاله وارد رود بزرگ دجله می‌شود.
معرفی رودخانه سیروان
معرفی رودخانه سیروان
معرفی رودخانه سیروان

مرتضی محمدی زواره

مرتضی محمدی زواره یکشنبه 7 شهریور 95 - 09:28

سلام.شنیدم روی این رودخانه سد زده اند واب ان بعنوان اب معدنی صادر میشود به حدیکه پایین دست رودخانه با کم ابی مواجه شده اند .ایا این خبر صحیح است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]