حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته

حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته

در ارتفاعات پربرف البرز مرکزی و در ضلع شرقی قله "علم کوه" دریاچه‌ای طبیعی و کوهستانی وجود دارد به نام دریاچه "حصار چال" که در ارتفاع ‪۳۸۰۰‬ متری این قله واقع شده است.
این دریاچه زیبا را فقط کوه نوردان، گله‌داران و شکارچیانی که از مسیر قدیمی و تاریخی کلاردشت به طالقان عبور کرده باشند می‌توانند از نزدیک بینند.
بااین وجود، دریاچه حصارچال از دیدگاه کوهنوردان وگردشگران خارجی پنهان نمانده و این نقطه شاهد حضور علاقه‌مندان به طبیعت وکسانی است که دوست دارند برفها و بهمن‌های باقی مانده از زمستانهای سال‌های پیش را در مرداد ماه به تماشا بنشینند.
دریاچه "حصارچال" از طرف شمال بعد از دشت زیبایی با همین نام و درپای دو قله لشکرگ بزرگ و لشکرگ کوچک قرار گرفته و حدود سه هزار و ‪ ۸۰۰‬متر از سطح دریای خزر ارتفاع دارد.
یکی از راه‌های قدیمی و مالرو شمال به طالقان و قزوین مسیر زیبا و کوهستانی کلاردشت به طالقان است.
این مسیر قدیمی از رودبارک کلاردشت آغاز شده و پس ازعبورازاین منطقه قدیمی و نداربن و بریر، به نقطه‌ای به نام خرم‌دشت متصل می‌شود.
خرم‌دشت محل استقرار گله‌داران درفصل تابستان بوده و دراین نقطه جاده‌ای که فقط خودروهای مناطق کوهستانی قادر به عبور از آن هستند، به اتمام می‌رسد و اولین بهمن در" برفچال قدیمی و تنگ گلی" زمستان سالهای گذشته را تداعی می‌کند و سپس مسیر مالرو و پیاده‌رو آغاز می‌گردد.
عبور از شیب تند" تنگ گلی " ساعت‌ها به طول می‌انجامد و پس ازآن دشت زیبای حصار چال که هرگز تابستان را به خود ندیده است در مقابل دیدگان قرار می‌گیرد.
بهار این منطقه از اواسط تیرماه آغاز می‌گردد و اولین برف زمستانی نیز اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود و دشت و کوههای اطراف آن را می‌پوشاند و به همین خاطر این منطقه هرگز تابستان را به خود نمی‌بیند.
پس از پایان این دشت، دریاچه حصارچال در مقابل دیدگان قرار می‌گیرد و درکنار آن گردنه معروف لشگرگ و هزار چم و راه مالروی قدیمی طالقان تا ارتفاع چهار هزار و ‪ ۲۰۰‬متری ادامه پیدا می‌کند.
مساحت این دریاچه حدود سه هکتار برآورد شده و شیب آن به سوی شمال است.
هر از چند گاهی ، هیاهوی کوه نوردان و چوپانان و درپاره‌ای موارد آوازهای بومی " چاروادارنی " که به سوی طالقان رفت و آمد می‌کنند سکوت غریبانه دریاچه حصار را می‌شکند اما این منبع زیبای آبی از نظر گردشگران خارجی و عاشقان طبیعت چندان ناشناخته نیست.
حاشیه این دریاچه در مردادماه محل استقرار گردشگرانی است که به این منطقه زیبا سفر کرده‌اند.
رنگ آب دریاچه حصار چال به سان آسمان آبی رنگ به نظر می‌رسد و از جمله دریاچه‌های متعلق به دوران چهارم زمین شناسی محسوب می‌شود.
علاه بر دریاچه مذکور دو دریاچه کوچکتر هم در پایین دست این منبع آبی قرار دارد که اهالی منطقه و چوپانان در مجموع به آن "دریوئک " می‌گویند و این واژه در اصطلاح گویش اهالی کلارستاق به معنای "دریای کوچک" است.
پوشش گیاهی دشت حصارچال گیاهان دارویی و مرتعی‌است واما در اطراف دریاچه به لحاظ ارتفاع بالا و وجود برف‌های پراکنده، گیاهان مرتعی کمتررشد می‌کنند و محل رشد گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی است که پس از درخشش آذرخش پدید می‌آیند و اگر زود مورد استفاده قرار نگیرند، خشک خواهند شد.دریاچه حصار چال به دلیل مقیاس نقشه‌های جغرافیایی و وسعت اندک دریاچه در تصاویر و نقشه‌های ایران قابل رویت نیست، اما در نقشه‌های مربوط به کوه‌ها و قلل معروف ایران که از طرف فدراسیون‌های کوه نوردی تهیه گردیده کاملا مشهور و شناخته شده است.
حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته
حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته
حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته
حصار چال ؛ زیبا اما ناشناخته

ایمان موسوی

ایمان موسوی چهارشنبه 1 اردیبهشت 95 - 11:43

خیلی زیباست .

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]