راهنمای سفر چه کسی باید باشد؟

راهنمای سفر چه کسی باید باشد؟

یک تور لیدر هر اندازه توان انجام کارهای بیشتری را داشته باشد، ارجمندتر خواهد بود. تور لیدر باید همواره آمادگی رویارویی با موارد اضطراری را همانند کارهای روزمره خود داشته باشد.
وظایف او مانند سرکرده پیشاهنگان، فرمانده سربازان یا مدیر اداره است. بسته به توانمندی و کار‌آزمودگی، یک سرپرست گروه می‌تواند بخشی یا همه وظایف راهنمای محلی را خود عهده‌دار شود. اگر او با محل آشنا باشد، می‌تواند برای توضیح دادن دیدنی‌ها با راهنمای محلی همکاری کند. داد و ستد، نقطه‌نظرها، داستان‌ها، لطیفه‌ها و ترانه‌ها آمیزه‌ای خوشایند را پدید می‌آورد.
پیش از عهده‌دار‌شدن سرپرستی تور راهنما باید برای تبلیغ تور و مسافرگیری تلاش کند. راهنمای حرفه‌ای یا همراه تور شاید چندان کاری با گرفتن مسافر برای تور ندارد. راهنمایان گاهگاهی هم می‌توانند مسافران را به‌دنبال خود بکشانند.
یک شرکت تور یا یک دفتر مسافرتی روی نام و اعتبارات چنین کسی حساب باز می‌کند؛ این اعتبار و نام‌آوری می‌تواند برآمده از پیشینه دیگر او یا به‌طور مشخص در نتیجه برداشت‌های مسافران از مهارت‌های مدیریتی یا شخصیتی آنان باشد که بر سر زبان‌ها افتاده است. اطلاعات کافی، اخلاق خوب، خوش وبش با مسافران، ایجاد روحیه در آنان و کارهای دیگر می‌تواند در جذب مسافر موثر باشد.
بدیهی است هرکس برای نخستین‌بار جایی را ببیند، با آن آشنایی ندارد، اما برای کسی که از پیش به آنجا رفته این یک برتری بی‌چون و چراست. یک راهنما با داشتن شناخت از منطقه می‌تواند با تسلط بیشتری سخن بگوید، درباره جاذبه‌ها، امکانات محل، شمار روزهای سفر بهتر اظهار نظر کند و مشکلات احتمالی را از پیش دریابد. با داشتن این شناخت راهنما می‌تواند زمان‌های بهتری را برای گشتگاه‌ها برگزیند تا گروه گرفتار شلوغی نشوند یا آنان را به رستوران‌های خوب و سرشناس ببرد.
دانستن زبان محل یکی از ویژگی‌های مهم راهنمایان سفر است. داشتن یک چنین توانایی (بویژه برای تورهای خارجی) از نیازهای حرفه‌ای ماست. اما بیشتر راهنمایان گهگاهی نیازی به دادن توضیحات ندارند و به این دلیل در جاهای دیدنی سرانجام به اینجا می‌رسند که کار را کاملا به دست راهنمای محلی بسپارند؛ با این همه دانش کاربردی زبان بخشی از ابزار کار حتی برای آماتورهاست. نه‌تنها دانستن زبان‌هایی همچون انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی می‌تواند سودمند باشد بلکه در موقعیت‌های ویژه دانستن زبان اشاره‌ای نیز کارایی خواهد داشت.
راهنمای تور در پذیرفتن مسئولیت‌های پزشکی نیز باید بسیار هوشیار باشد. مهارت‌هایی چون دادن تنفس مصنوعی، نجات‌غریق و کمک‌های نخستین پیشرفته کمک بسیار باارزشی در رهبری تور است. داشتن توانایی در این زمینه‌ها برای جهانگردان مایه آسایش بسیار خواهد بود. جدا از دیگر ویژگی‌ها، یک راهنمای تور باید توانایی رهبری را داشته باشد، یعنی بتواند بر مردم مدیریت کند و بتواند تصمیم بگیرد این کار به درد کسانی که دارای شخصیتی دودل، بی‌ثبات، ترسو و کمرو هستند، نمی‌خورد.
راهنمای سفر چه کسی باید باشد؟
راهنمای سفر چه کسی باید باشد؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]