موزه پوشاک و زیورآلات

موزه پوشاک و زیورآلات

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه که در محل تکیه معاون الملک واقع است، یکی از مکان هایفرهنگی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که همه ساله به خصوص در نوروز و تابستان گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
این موزه در سال ۱۳۸۳ تاسیس گردید و دارای غرفه‌های متعددی است که هر یک از آنها پوشاک یکی از نواحی استان کرمانشاه را به نمایش می‌گذارد. این موزه در قسمت جنوبی تکیه معاون الملک در تالاری به وسعت دویست متر مربع قرار دارد و شامل هشت غرفه پوشاک سنتی است.
درباره پوشاک مردمان کرمانشاه، ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل کوهستانی بودن شهرستان کرمانشاه، مردمان و زنان و ساکنان کرمانشاهی دارای پوشاک سنتی خاص هستند.
در گذشته مردان اغلب پیراهن‌های سفید می‌پوشیدند که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می‌شد و شلوارهای بلند و گشاد می‌پوشیدند که در ناحیه مچ پا تنگ بوده و گیوه در انواع آجیده، ملکی و زیر لاستیکی از پاپوش‌های رایج مردان بوده است.
زنان این دیار نیز در گذشته پیراهن‌های بلند و گشادی از جنس مخمل یا پارچه‌های زری می‌پوشیدند. آن‌ها سربند به سر می‌بستند و به فراخور وضع مالی خود از انواع پاپوش از جمله گیوه و کفش‌های چرمی استفاده می‌کردند. به مرور زمان این گونه پوشش‌ها تا حدود زیادی از بین رفته و تنها در برخی از روستاهای دور افتاده می‌توان از آن پوشش‌ها را دید. در موزه پوشاک می‌توان نمونه‌های قدیم و جلوه هایی از پوشش مردم کرمانشاه را مشاهده کرد.
موزه پوشاک و زیورآلات
موزه پوشاک و زیورآلات
موزه پوشاک و زیورآلات
موزه پوشاک و زیورآلات

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]