معبد کیای کتیو

معبد کیای کتیو

معبد «کیای کتیو» که به صخره طلایی هم شهرت دارد در کشور میانمار قرار دارد.این معبد از مکان‌های بسیار مقدس بودایی‌ها است.این مکان در واقع معبدی کوچک است که بر روی تخته سنگ گرد گرانیتی که با آب طلا پوشیده شده ساخته شده است.
بر اساس افسانه‌ها این تخته سنگ گرانیتی توسط یک تار موی مقدس بودا نگه داشته شده است. تعادل این تخته سنگ بر بالای یک صخره به نظر خلاف جاذبه زمین است و همیشه اینطور به نظر می‌رسد که همین الان است که این سنگ گرد به پائین بغلتد.این معبد بعد از «شویداگون» و «ماهامونی» سومین معبد بودایی مهم میانمار است.
بر اساس افسانه‌ها بودا یک تار موی خودش را به به یک زاهد داد این زاهد هم به این امید که این تار مو روزی بر فراز سنگ بزرگی که مثل سر انسان گرد باشد بدرخشد آن را به پادشاه داد. پادشاه هم سنگ بزرگی از کف دریا پیدا کرد که همان صخره طلایی باشد و آن را به مکان امروزی آورد و تار موی بودا مانع غلتیدن این سنگ گرد می‌شود.بعد بر بالای این سنگ معبدی ساخته شد.بر اساس افسانه‌ها پس از این ماجرا قایقی که این سنگ با آن به ساحل حمل شده بود نیز تبدیل به سنگ شد.امروزه در فاصله 300 متری این معبد هم قایقی سنگی وجود دارد که بودایی‌ها این قایق را همان قایق افسانه ای می‌دانند و آن را مقدس می‌دانند.
معبد صخره طلایی امروزه نه تنها عبادتگاهی برای بودایی هاست بلکه جزو حاذبه‌های گردشگری میانمار هم محسوب می‌شود و سالانه توریست‌های زیادی را به میانمار می‌کشاند.
زائران بودایی این معبد با وجود مسیر سخت و کوهستانی آن دسته به دسته از این مکان دیدن می‌کنند و بخصوص در زمان هایی که قرص ماه کامل است سعی می‌کنند خود را به این معبد برسانند و حتی آنهایی که مسن و یا ناتوان هستند با کمک برانکارد به این مکان برده می‌شوند.
معبد کیای کتیو
معبد کیای کتیو
معبد کیای کتیو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]