گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر

گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است.
دریاچه گهر در میان رشته کوه اشترانکوه و در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه که به نگین اشترانکوه معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است. دسترسی به این دریاچه از طریق شهر دورود امکان‌پذیر است. کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولا برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه آهن تهران، خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند از قطار پیاده شد.
گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که با حدود 1.5 کیلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و چهار تا 28 متر عمق در 33 کیلومتری جنوب شرقی دورود با ارتفاع 2 هزار و 350 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است. طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیبا است. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود آمده است. این دریاچه روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین این دریاچه احتمالا در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش، سنگ ریزش تشکیل شده است. دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است که ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه که ساحلی ماسه‌ای دارد و به تدریج عمیق می‌شود، در کلیه نقاط دارای ساحلی ماسه‌ای است جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود.
گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر
گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر
گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر
گشت و گذار بهاری در دریاچه گَهَر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]