سنگ آب‌های ندوشن

سنگ آب‌های ندوشن

دره‌ی سنگ‌آب‌های ندوشن از بی‌نظیرترین ژئوتوپ‌های طبیعی منطقه است که مراحل نهایی ثبت ملی را سپری می‌کند.
این دره سنگ‌آب‌های ندوشن، چشمه‌هایی است که به دلیل داشتن املاح مختلف به مرور زمان به صورت پلکانی شکل گرفته‌اند. در این چشمه‌ها املاح نمکی، گوگردی و آب آهن‌دار وجود دارد که مجموع آنها باعث شده که یک مکان نهایی برای تجمع آب بوجود آید و املاح موجود در آب به سنگ‌آب تبدیل شود.
این چشمه‌ها که به صورت رسوبات سفیدرنگ آهکی به شکل مطبق و پلکانی درآمده و نمای زیبایی را درست کرده است، خواص درمانی نیز دارد و همواره مورد توجه‌ی کوهنوردان بوده است. نمونه‌های مشابه این پدیده در دنیا خیلی کم است لذا سنگ‌آب‌های ندوشن یکی از بی‌نظیرترین ژئوتوپ‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌آید.
از نمونه‌های جهانی این چشمه به چشمه‌های "پاموک کاله" در ترکیه، "ایوان‌های مطبق سفید و صورتی" در نیوزیلند، "بایشوایتای" در چین، "باگنی سان فلیپو" در ایتالیا، "منطقه سنگ زرد" در ایالت متحده امریکا و "هیرو ال آگورا" در مکزیک اشاره کرد.
این اثر به ثبت ملی و جهانی نیز رسیده است ولی متأسفانه در منطقه باداب سورت به خاطر معرفی اثر شاهد تخریب‌هایی به دلیل تردد افراد هستیم و همین امر موجب هراس استان از معرفی این مجموعه‌ی بکر شده است چرا که تردد افراد روی لبه‌های این پلکان‌ها می‌تواند به آنها که در طول هزاران سال شکل گرفته است، آسیب‌های اساسی برساند.
سنگ آب‌های ندوشن
سنگ آب‌های ندوشن
سنگ آب‌های ندوشن

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]