موزه واسا

موزه واسا

یکی از جاذبه‌های توریستی عجیب شهر استکهلم موزه ایست که به معنای واقعی کلمه از دل آب بیرون آمده است و آن موزه واسا است.در این موزه میتوان از جمله از کشتی جنگی "واسا" که در اوائل قرن هفدهم غرق شد و 333 سال بعد و در سال 1961 مجددا از قعر دریا به بالا کشیده شد دیدن نمود. این کشتی به صورت کاملا سالم از دریای بالتیک بیرون کشیده شده و در واقع یک تونل زمان واقعی است.
گفته میشود علت آنکه در این مدت طولانی کشتی سالم مانده و نپوسیده است این است که در محلی که کشتی غرق شده نمک آب کم بوده و کرمهای چوب خور تولید نشده اند که کشتی را نابود کنند.
بالا کشیدن کشتی واسا از قعر دریا سه سال بطول انجامید و سرانجام پس از 333 سال در حضور پادشاه, ملکه و عده کثیری از مردم سوئد انجام پذیرفت. اکنون این کشتی در محل مناسبی که با رطوبت 95% تطبیق شده است نگاهداری میشود.
واسا اسم این کشتی است که شاه سوئد گوستاو آدولف دوم در سال 1625 میلادی سفارش ساختش را داده بود در این زمان سوئد در جنگ با لهستان بود و احتیاج داشت که با کشتی در دریای بالتیک تردد کند
این کشتی در استکهلم تحت نظارت هنریک هایبرتسون هلندی ساخته شد. به جرات میتوان گفت که این کشتی مجهزترین کشتی زمان خود بود، در این کشتی شصت و چهار توپ جنگی در دو طبقه تعبیه شد. سرانجام در ده آگوست سال 1628 میلادی که یک یکشنبه بود مردم و افراد بلند پایه از کشورهای مختلف ناظر به آب انداختن این کشتی مجهز بودند.
موزه واسا
موزه واسا
موزه واسا
موزه واسا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]