رب ازگیل

رب ازگیل

در روستای اسبوکلا ی ساری پاییز که می‌شود و کاندِس‌ها نزدیک رسیدن ، اهالی شروع به برداشت آن کرده و از میوه‌ی کاندس رب و کاندِس شور تهیه می‌کنند . اسبوکلایی‌ها به رُب ازگل وحشی ، کاندِس ترشی می‌گویند که به دلیل طعم مطلوب و خواص آن ، مصرف زیادی دارد .
ریقه‌ی تهیه‌ی رُبِ ازگل وحشی (کاندِس تِرشی) :
در اسبوکلا به رُبِ کاندِس (کاندِس تِرشی) می‌گویند . طرز پخت رُبِ کاندِس بسیار شبیه به پخت رُبِ انار است با کمی تفاوت جزئی به دلیل تفاوت نوع میوه و محصول نهایی . برای جلوگیری از پوسیدن ازگیل وحشی بر روی درخت ، معمولاً آن را زودتر برداشت کرده و در محلی مناسب مانند پشت بام ، یا انبار خنک ، به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری می‌کنند تا کاملا برسد . پس از آن که کاندِس‌ها رسید (پخته شد) ، آن را شسته و آب پز می‌کنند . کاندس‌های آب پز شده را به همراه آب به درون کیسه ای با سوراخ‌های نرم می‌ریزنند و آن را می‌چلانند تا محتوای داخل میوه (گوشته‌ی میوه) از آن خارج و همراه آب از روزن‌های کیسه خارج شود . پس از آب گرفتن کاندس‌های رسیده‌ی آب پز شده ، آب و عصاره‌ی آن را روی آتش می‌جوشانند تا غلیظ شود . حاصل کار رب تقریباً غلیظی است که مزه ترش و شیرین و رنگ قهوه ای دارد .
توجه به چند نکته :
1- نباید میوه‌ی کاندِس آنقدر در انبار بماند که فاسد شود . فساد بر روی طعم ، کیفیت و ماندگاری رب تاثیر منفی می‌گذارد .
2- برای چلاندن میوه‌ی آب پز شده از پارچه هایی با روزن‌های نرم (در محلی مدخال) استفاده شود تا فقط گوشته‌ی کاندِس عبور کند . عبور عناصر غیر از گوشته باعث کز یا تلخ شدن رب می‌شود .
3- مثل تهیه رب انار در هنگام آب پز کردن و یا غلیظ کردن رب باید مراقب باشیم دیگ ته نگیرد .
4-از رب ازگیل در خورش ها،آش ترش گیلانی،ماهی و مخلوط با رب انار در تهیه فسنجان استفاده می‌کنند.
رب ازگیل
رب ازگیل
رب ازگیل

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]