مرگور- سیلوانا

مرگور- سیلوانا

دهستان مرگوراز توابع بخش سیلوانای ارومیه، با مساحتی بالغ بر 442.5کیلومترمربع، یکی از مناطق نادر ایران از نظر شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی گونه‌های مختلف گیاهی است که در بین رشته کوه‌های زاگرس محصور بوده و امتداد سلسله کوه‌های زاگرس مانند حصاری این منطقه را در برگرفته است.
دهستان مرگور از نظر وجود قله‌های بلند، دره‌های عمیق وسرسبز، چشمه‌های آب گرم، دریاچه‌های مرتفع، باغ‌های زیبا، رودهای کوچک و بزرگ، آبشارهای طبیعی، روستاهای زیبای کوهپایه ای و صدها منظره طبیعی دیگرنه تنها در شمال غرب کشور بلکه در تمام کشور کم نظیر است.
مهمترین جاذبه‌های مرگور عبارتند از: دره زیبا و سرسبزبنار، روستاهای واقع در کوهپایه همچون کچله ونوی، آبشار روستای سوله دوکه ل (سلوک که چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند)، معنی سوله دوکل در کردی، آبشار دودآلود است، چرا که این آبشارهنگام برخورد با سنگ ها، ذرات آب در اطراف آبشار فضای مه آلودی را به وجود می‌آورد که چشمان هر بیننده ای را خیره می‌کند. دریاچه‌های طبیعی گه رزیرین و مامه شیخ، چشمه‌های آب روستای چریک آباد که همچون آب معدنی سیلوانا در شهرستان معروف است وآب آن برای بیماران کلیوی توصیه می‌شود.
روستای سیلوانا هم که در ۳۰کیلومتری شهر ارومیه در میان 2 دره واقع شده است یکی از پاک‌ترین هواها را دارد.
در این روستا درختان گردوی کوهی، درختان سیب و درختان جنگلی زیادی چهره روستا را بیش از پیش زیبا کرده است.
دره‌های سرسبز بنار و ملیان و چشمه‌های متعدد آب شیرین مانند چشمه کانی تابر و چشمه چل آشان زیبایی خاصی را برای این روستا به ارمغان آورده.
خانه‌های روستای سیلوانا معماری جالبی دارند و به شکل پلکانی ساخته شده اند. در این خانه‌ها اهالی خانه‌های بالادستی می‌توانند از سقف خانه هایی پاین دستی به عنوان حیاط استفاده کنند.
مرگور- سیلوانا
مرگور- سیلوانا
مرگور- سیلوانا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]