جزیره کرس

جزیره کرس

جزیره کُرس یکی از جزایر کشور فرانسه، چهارمین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه (پس از سیسیل، ساردنی و قبرس) و همچنین زادگاه ناپلئون اول امپراتور فرانسه است.
جزیره کُرس در باختر ایتالیا، جنوب شرقی فرانسه و در شمال جزیره ساردنی قرار گرفته است. از اول ژانویه ۲۰۱۶ و بر طبق ناحیه‌بندی جدید سرزمین فرانسه، جزیره کُرس به عنوان یکی از نواحی سیزده گانه فرانسه شناخته می‌شود.
در سال‌های اخیر در این جزیره، چندین جنبش سیاسی مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها خواستار خودمختاری بیشتر کُرس و حتی استقلال این جزیره از جمهوری فرانسه شده‌اند.
جزیره کُرس از سدهٔ ۱۳ تا سدهٔ ۱۸ میلادی در تملک جمهوری جنوآ بود، ولی با پیمان ورسای (۱۷۶۸) تحت کنترل نسبی فرانسه درآمد. پس از انقلاب کبیر فرانسه این جزیره ضمیمهٔ خاک فرانسه شد. سرانجام این جزیره در سال ۱۸۱۱ به عنوان یکی از ناحیه‌های فرانسه به مرکزیت شهر آژاکو رسمیت یافت.
از سال ۱۸۱۱ زبان فرانسوی در این جزیره رسمیت یافت و از اهمیت زبان کُرسی در فضاهای اداری و رسمی کاسته شد.
از سال ۱۹۷۵ جزیره کُرس به دو بخش تقسیم شد: کُرس شمالی به مرکزیت شهر باستیا و کُرس جنوبی به مرکزیت آژاکو.زبان کرسی یکی از زبان‌های رومی‌تبار است. این زبان در اصل یکی از گویش‌های توسکانی ایتالیایی است که تحت نفوذ شدید زبان فرانسوی قرار گرفته‌است. امروزه زبان کُرسی در فرانسه به عنوان یک زبان محلی به رسمیت شناخته‌شده است.
یکی از گویش‌های نزدیک به زبان کُرسی در شمال جزیره ساردنی (منطقهٔ گالورا) رواج دارد. مهاجرت زیاد فرانسوی‌زبانان (به‌ویژه از الجزایر) به جزیره کُرس، ادامه رواج زبان کُرسی را با محدودیت زیادی روبه‌رو کرده‌است.
جزیره کرس
جزیره کرس
جزیره کرس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]