لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد

لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد.به گزارش ایسنا، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشن جهانی شدن لالجین به عنوان شهر سفال ایران مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: لالجین باید از مقیاس‌های شهر جهانی برخوردار باشد.
وی درخصوص چگونگی جهانی شدن لالجین تصریح کرد: بحث جهانی شدن لالجین از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد به طوری که با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود این شهر به عنوان یکی از کاندیداها برگزیده و موارد مورد نیاز شهر جهانی توسط داوران بین‌المللی یونسکو بررسی شد.
وی ادامه داد: سه هفته پرکار و فشرده با کمک بخش‌های خصوصی و دولتی برای کاندیدا شدن این لالجین به عنوان شهر سفال را پشت سر گذاشتیم و با کسب این موفقیت سرمشقی برای سایر امور داریم.
مالمیر با بیان اینکه داوران بین‌المللی یونسکو در بازدید از لالجین مبهوت ظرفیت و زیبایی این شهر شده بودند، عنوان کرد: امید زیادی برای معرفی شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال داشتیم به طوری که چندی پیش شورای جهانی صنایع‌دستی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر لالجین اقرار کرد.
وی اضافه کرد: داوران بین‌المللی یونسکو مواردی همچون میزان فروش، معرفی محصولات در سطح جهان، شیوه‌های تولید، حضور در نمایشگاه و تبدیل شدن به برند جهانی را از مبناهای داوری خود قرار دادند.
وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام گرفته موفق به کسب عنوان مهم جهانی شدن شهر لالجین شدیم که حفظ آن مهمتر است، یادآور شد: باید از این افتخار به دست آمده، دستاوردهای خوبی کسب کنیم.
مالمیر در پاسخ به نگرانی برخی در خصوص لطمه خوردن فرهنگ با تحقق این امر، گفت: این افتخار بزرگ می‌تواند به تقویت پایه‌های فرهنگی صنایع‌دستی کمک شایانی کند به طوری که براساس دستورالعمل باید دبیرخانه‌ای در شهرهای جهانی شده، دایر شود که در شهر لالجین نیز ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: دبیرخانه موظف است سالانه در نشست صنایع‌دستی گزارش وضعیت روند تغییرات در شهر لالجین را ارائه دهد. همچنین ترویج، آموزش و مهارت از دیگر وظایف مهم این دبیرخانه است.
مالمیر استفاده و تعامل با شهرهای جهانی را یکی از مهمترین اموری دانست که در دستور کار دبیرخانه قرار می‌گیرد و افزود: می‌توانیم از تجارب شهرهای دیگر در راستای موفقیت‌های بیشتر استفاده کنیم.
وی، تقویت فضاهای آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت، تهیه کتب آموزشی و مهارتی، برگزاری سمینارها و همایش‌ها و ... را از دیگر وظایف دبیرخانه دانست و تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش صادرات و تجارت تقویت کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در لالجین، این شهر را به برند جهانی تبدیل کرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود در شهر سفال، یک میانبر برای جهان شدن لالجین بود.
وی یکی از راه‌های گسترش صادرات را توسعه برند دانست که خوشبختانه با کمترین هزینه‌های ممکن و ثبت جهانی موفق به انجام این کار شدیم، تصریح کرد: اکنون لالجین به عنوان شهر جهانی معرفی شده است بنابراین باید در مقیاس جهانی عرض اندام کند.
مالمیر، وجود پتانسیل‌های خوب در کارنامه لالجین را در ثبت جهانی این شهر موثر دانست و عنوان کرد: لالجین باید از زیرساخت‌های شهر جهانی برخوردار باشد.
وی پایداری و ماندگاری مواد اولیه، شیوه تولید، نوآوری و تنوع بالا در تولیدات را از جمله عوامل موثر در ثبت جهانی لالجین عنوان کرد و یادآور شد: یکی از عواملی که هنر اصیل سفال لالجین را تهدید می‌کند، وجود آثار غیرایرانی و چینی است بنابراین باید کاری کرد تا وجود این آثار در فروشگاه‌های شهر زشت و غیرفرهنگی جلوه کند.
مالمیر عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم برای مقابله با این پدیده زشت صورت گیرد که تحقق این مهم به ورود دستگاه‌های مربوطه بستگی دارد.
وی بیان کرد: گرچه آثار غیرایرانی ممکن است سودهایی زودگذر در پی داشته باشد اما به طور حتم به آثار اصیل شهر لالجین آسیب می‌زند پس باید تدابیر لازم برای مقابله با این آثار اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: حجم زیاد مسافران در شهر لالجین در تعطیلات عیدفطر نشان داد که سفال‌های ساخت داخل ارزشمندتر از کالاهای خارجی است بنابراین جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مالمیر با اشاره به اینکه عدم آشنایی با بازاریابی و قانون کار و چگونگی نوآوری از جمله مشکلاتی است که واحدهای تولیدی کوچک شهر لالجین از آن رنج می‌برند، ادامه داد: با توجه به عدم آشنایی واحدها با این مشکلات، دلالان تولیدات آنها را با سود کم خریداری می‌کنند بنابراین تا جایی که ممکن است باید تولیدکنندگان را با بازار آشتی دهیم چرا که هنوز بسیاری از بزرگان تولید به
لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد
لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد
لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]