قلعه بران رومانی

قلعه بران رومانی

قلعه بران رومانی یا همان قلعه دراکولا با کوله باری از داستان‌های عجیب وغریب و رازآلود یکی از زیباترین قلعه‌های رومانی و همچنین یکی از میراث ملی این کشور محسوب می‌شود. همان‌قدر که برج و مناره‌های زیبای بران در محبوبیت آن تأثیر گذاشته‌اند، افسانه‌ی دراکولای برام استاکر، نویسنده‌ی خالق شخصیت دراکولا نیز تأثیرگذار بوده است.در سال 1212 میلادی قلعه‌ای چوبی توسط شوالیه‌های توتنی در نزدیکی براشوو (فاصله 25 کیلومتری) و در مرز ترانسیلوانیا و والاچیا ساخته شد. این قلعه در سال 1242 در جریان حملات مغول تخریب شد. اولین دست نوشته‌ی تاریخی که به علت ساخته شدن قلعه بران اشاره می‌کند فرمان لوئیس اول مجارستان در سال 1377 است که اجازه ساخت دژی سنگی را به ساکسون‌های براشوو برای دفاع از قلمرو‌شان داد. از این قلعه برای دفاع از براشوو در سال‌های 1438 تا 1442 و در جریان هجوم امپراتوری عثمانی استفاده شد. بران تا اواسط قرن هجدهم کاربری دفاعی داشت.
در سال 1920 این قلعه تبدیل به اقامتگاه سلطنتی رومانی شد، هدیه‌ای از طرف مردم براشوو به ملکه ماری. پس‌ازآن قلعه به دختر ماری، ملکه ایلنیا به ارث رسید. ملکه ایلنیا در جریان جنگ جهانی دوم این قلعه را به بیمارستان تبدیل کرد. در سال 1948 و پس از خلع سلطنت از خانواده سلطنتی قلعه بران توسط رژیم کمونیستی ضبط شد. امروزه این قلعه تبدیل به موزه‌ای شده است که آثار هنری و مبلمانی را که توسط ملکه ماری جمع‌آوری‌شده بود به معرض نمایش گذاشته است.
اما شهرت اصلی قلعه بران وقتی به دست آمد که برام استاکر داستان خود را به پایان رساند. دراکولای قصه‌ی استاکر کنتی بود اهل ترانسیلوانیا که درون قلعه‌ای که بر فراز تپه ای سنگی قرار داشت زندگی می‌کرد. شخصیت دراکولا معمولاً باشخصیت ولاد سوم (Vlad Tepes) اشتباه گرفته می‌شود. ولاد سوم که بانام ولاد دراکولا یا ولاد به میخ کشنده نیز شناخته می‌شود، شاهزاده‌ای اهل والاچیا بود که قلعه محل اقامتش امروزه به خرابه‌ای تبدیل‌شده است. ولاد سوم بیشتر با مجازات سنگینی که در روزگار فرمانروایی‌اش اعمال می‌کرد شناخته می‌شود. وجود ولاد سوم، و همچنین شباهت‌های زیاد قلعه بران به قلعه‌ی داستان استاکر، این قلعه را در سراسر دنیا با نام قلعه دراکولا به شهرت رسانده است.
قلعه بران رومانی
قلعه بران رومانی
قلعه بران رومانی
قلعه بران رومانی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]