«سراب مورت» اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری گیلان‌غرب است

«سراب مورت» اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری گیلان‌غرب است

در حاشیه‌ی روستای سراب واقع در شهرستان گیلانغرب استان #کرمانشاه، در فاصله‌ی ۵ کیلومتری این روستا یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه قرار دارد. نام این منطقه‌ی زیبا و جذاب را سراب مورت نامیده اند.
وجه تسمیه این نام وجود بوته‌های انبوه مورت در حاشیه‌ی این منطقه‌ی تاریخی روئیده است. وجود درخت چه‌های نایاب مورد که خواص دارویی هم دارد سبب شهرت این منطقه در سطح کشور و استان شده است.

«سراب مورت» و محوطه‌ی تاریخی آن، اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهرستان گیلان‌غرب است.

محوطه‌ی تاریخی سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلان‌غرب و در حاشیه‌ی روستای سراب واقع شده است. نام این محوطه برگرفته از سراب خروشان و بوته‌های مورتی است که اطراف این محوطه‌ی تاریخی روییده‌اند.
در بررسی‌های باستان‌شناختی در این منطقه، سه محوطه‌ی تاریخی شناسایی شدند. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل شکل‌گیری این محوطه در منطقه، وجود بوته‌های مورت و همین سراب بوده است.
مورت نزد زرتشتیان اهمیت و تقدسی خاص داشته است، به‌طوری که این گیاه را نماد اهورامزدا دانسته‌اند. امروزه زرتشتیان از این گیاه هنگام مراسم در آتشکده‌ها استفاده می‌کنند.
محوطه‌ی شمالی این مناطق به‌تازگی کاوش و بخشی از بناهای حکومتی (قلعه‌ی اربابی) متعلق به دوره‌ی اشکانی شناسایی شد که از آن‌ها در دوره‌ی ساسانی نیز استفاده می‌شد. این بنا با استفاده از سنگ و ملات گچ و آجر ساخته شده است.
بنای یادشده از دو بخش رسمی و خصوصی تشکیل شده که بخش رسمی شامل حیاط، تالار تشریفات و اتاق گنبدخانه است. تالار تشریفات این بنا به ابعاد یک متر در 16 متر است.
گچ‌بری‌های به‌دست آمده از داخل این تالار نشان می‌دهد که تالار یادشده در زمان اشکانی با پلاک و گچ‌بری تزیین شده است و اطراف آن، راهروهایی به عرض سه متر و طول 50 متر وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان بهواحدهای اداری این مجموعه وارد شد.
شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که پس از دوره‌ی ساسانی و در دوران امویه از این بنا دوباره استفاده شده و در دوره‌ی سلجوقیان بنای سراب مورت به کارگاه صعنتی تبدیل شده است. همچنین در دوره‌ی ایلخانی به محلی برای اطراق کوچ‌نشینان تبدیل شده که بخشی از سال، بویژه بهار و پاییز در آنجا اطراق می‌کردند.

با توجه به قبرهایی که در سطح این محوطه پیدا شده، به‌نظر می‌رسد این محل در دوره‌ی قاجار قبرستان بوده است. مسؤول اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گیلان‌غرب افزود: این شهرستان خود را برای استقبال از مهمانان و گردشگران نوروزی در تعطیلات نوروز 91 آماده می‌کند.

«سراب مورت» اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری گیلان‌غرب است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]