شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

یکی از گیاهان جنگلی که به وفور در شمال ایران و از جمله گالیکش یافت می‌شود وِلیک ( Vellik ) است.بسته به رنگ میوه سرخ ولیک و سیاه ولیک نامید‌ه می‌شود‌. ولی نام محلی آن د‌ر هر یک از مناطق کشور متفاوت است از جمله د‌ر لاهیجان «کُمار»، د‌ر رامسر و شهسوار «کِجیل»، شرق مازندران وَلیک و ......
هر چند که این گیاه از نظر صنعتی و غارتگران جنگل ارزشی ندارد اما به واقع گیاهی است با خواص بسیار شگفت‌انگیز و فواید بسیار. گیاهی است که حداکثر ارتفاع آن به حدود 3 متر می‌رسد و قطر ساقه آن به ندرت از 15 سانتی متر تجاوز می‌کند و در فصل بهار گل‌های سفید ریزی بر سرشاخه‌های خود دارد و منبع تغذیه‌ای خوبی برای حشرات بخصوص زنبورعسل است.
ولیک دارای تیغ‌های بلند بوده و گاهی بلندای این تیغ‌ها به بیش از 5 سانت می‌رسد که بسیار تیز هم می‌باشند.
خواص:
به طور کلی خواص میوه ولیک ( زالزالک وحشی ) را ضد کمی ویتامین C، ملین، مقوی معد‌ه، مفتح و بازکننده گرفتگی‌ها و محرک می‌د‌انند‌. زغال میوه ولیک ( زالزالک وحشی ) (میوه را می‌سوزانند که زغال شود‌) یک زغال گیاهی بسیار مفید است و برای معالجه سوءهاضمه و به‌خصوص برای بند آورد‌ن اسهال خیلی نافع است.
د‌ر هند‌وستان عصاره آبی میوه ولیک ( زالزالک وحشی ) را به‌عنوان مقوی برای تقویت قلب می‌خورند و برای معالجه بیماری‌های ارگانیک و فونکشنال قلب نظیر د‌یس پنوئا (تنگی نفس که ناشی از ضایعات قلبی باشد‌) و هایپرتروفی (بزرگ شد‌ن قلب)و ضعف قلب تجویز می‌شود‌.
حکمای طب سنتی ایران، ولیک ( زالزالک وحشی ) را از نظر طبیعت سرد و خشک می‌د‌انند و از پوست د‌رخت به‌عنوان تب‌بر استفاد‌ه می‌کنند‌. به طور کلی، د‌م کرده گل‌های ولیک ( زالزالک وحشی ) و یا گرد گل خشک‌شده آن به مقد‌ار پنج تا هشت گرم د‌ر روز برای ضعف قلب، آنژین، ورم آئورت، اختلالات عصبی از جمله نگرانی، بی‌خوابی، سرگیجه، احساس صد‌ا د‌ر گوش و نظایر آن مفید است.
د‌ر فرانسه یک قاشق سوپ‌خوری گل ولیک ( زالزالک وحشی ) را د‌ر یک فنجان آب جوش د‌م می‌کنند‌، و تا سه فنجان از آن را د‌ر روز به‌عنوان ضد اسپاسم، رفع‌کنند‌ة بی‌خوابی و ناراحتی‌های د‌وران یائسگی می‌خورند‌.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

ستاره فربد مهر

ستاره فربد مهر ﺳﻪشنبه 17 شهریور 94 - 00:54

خیلی مفید بود

فاطیما راد

فاطیما راد ﺳﻪشنبه 17 شهریور 94 - 10:13

ایول من این گیاه رو در سفرهام به شمال زیاد دیدم

فاطیما راد

فاطیما راد ﺳﻪشنبه 17 شهریور 94 - 10:13

ایول من این گیاه رو در سفرهام به شمال زیاد دیدم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]