نگین افلاک خرم‌آباد

نگین افلاک خرم‌آباد

دژ شاپورخواست که بیشتر با نام فلک الافلک شناخته می‌شود، قلعه تاریخی است که از دوره ساسانیان برجای مانده است.قلعه فلک الافلاک در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان واقع شده است. در دوره صفویه و قاجار، این قلعه به عنوان مقر حکومتی استفاده می‌شد و در دوران پهلوی، به پادگان نظامی و زندان سیاسی تبدیل شد. در سال 1349 این بنا جز آثار ملی ثبت و پنج سال بعد، به موزه تبدیل شد. در سالهای اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایحانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی راه‌اندازی شده است
قلعه یا دژ شاپورخواست روی تپه بزرگ سنگی فلک الافلاک در میان شهر خرم آباد با چشم اندازی فوق‌العاده زیبا قرار گرفته است. از زیر تپه‌ای که قلعه روی آن ساخته شده یک چشمه بزرگ و پر آب جاری است که به چشمه گلستان معروف است. پایه‌های قلعه روی تیغه‌های سنگی استوار شده. تاریخ بنا و نام سازنده اصلی آن مشخص نیست ولی باستان شناسان احتمال می‌دهند که این قلعه مربوط به دوره ساسانیان باشد در ادوار مختلف نامهای گوناگون داشته است: «دژ شاپور خواست»، «قلعه خرم آباد» و «قلعه فلک الافلاک» از آن زمره‌اند. نام فلک الافلاک از زمان قاجاریه بر این قلعه گذاشته شد.
قلعه دارای هشت برج است، محیط کل آن ۶۰/۲۲۸ متر است و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه ۵/۲۲ متر می‌باشد. دارای دو صحن، ۱۲۴ اتاق و ۱۱ کفش کن در بین اتاق‌هاست. در شمال شرقی آن راهرویی ساخته شده که با ۷ پله به محوطه‌ای که چاه معروف قلعه در آن واقع شده منتهی می‌شود. عمق این چاه تا انتهای تپه و تا چشمه زیر تپه می‌رسد. در گذشته آب مورد نیاز ساکنین قلعه از این چاه تأمین می‌شده و از همین راهرو می‌توان به پشت بام قلعه رسید و چشم انداز زیبای شهر را مشاهده کرد.
نگین افلاک خرم‌آباد
نگین افلاک خرم‌آباد
نگین افلاک خرم‌آباد

علی ایاز

علی ایاز شنبه 9 مرداد 95 - 15:54

سلام . مرسی از طلاعاتی که دادید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]