تنها شهر زیرزمینی و مسکونی در جهان

تنها شهر زیرزمینی و مسکونی در جهان

یکی از دیدنی‌های عجیب کشور استرالیا شهری زیرزمینی در جنوب این کشور است که امروزه به نام کوبر پدی coober pedy شناخته می‌شود.
کوبر پدی با جمعیتی حدود 2 هزار نفر در جنوب استرالیا و در 850 کیلومتری شهر آدلاید قرار دارد. دلیل اصلی شهرت این شهر بسیار کوچک وجود معادن بسیار غنی عقیق در این منطقه است، به‌طوری که زمین‌شناسان آن را پایتخت عقیق جهان لقب داده‌اند. البته در کنار این معادن عقیق، وجود شهر نسبتا بزرگ و زیرزمینی نیز شهرتی فراوان برای این شهر کوچک به ارمغان آورده است.
نام این شهر برگرفته از زبان مردم بومی استرالیاست که به آن «کوپاپی‌تی» می‌گفتند که به معنی حفره مردان سفیدپوست است.
نخستین بار یک مهاجر اسکاتلندی سال 1858 در این مکان اقامت گزید و شروع به حفاری کرد ولی تاریخ تاسیس شهر را باید سال 1915 و همزمان با استخراج سنگ‌های قیمتی از این محل دانست. وجود این معدن قیمتی همچنین قانونی که به ساکنان این منطقه اجازه تملک بخشی از معدن را می‌داد باعث شد تا علی‌رغم وضعیت بسیار بد آب و هوایی، تعداد زیادی از مردم به این منطقه مهاجرت کنند.
شغل اصلی این مهاجران استخراج معدن بود که در واقع گرمای هوا باعث می‌شد تا کار کردن در زیرزمین و در بین صخره‌های بزرگ زیرزمینی آسان‌تر از کار کردن روی سطح زمین باشد. از سوی دیگر رفته‌رفته و با بزرگ‌تر شدن وسعت معدن حفاری شده تعدادی از ساکنان تصمیم گرفتند خانه‌های خود را در داخل معدن و در میان صخره‌ها بتراشند. نکته جالب این بود که هزینه ساخت یک خانه در سطح زمین با هزینه کندن همان خانه در دل صخره یکسان بود و تنها تفاوت در این میان، وجود دمای مناسب در شهر جدید زیرزمینی بود که زندگی را برای ساکنانش آسان‌تر می‌ساخت.
گفتنی است که در ماه‌های گرم تابستان، دمای این منطقه تا بالای 40 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد که این دما در خانه‌های صخره‌ای بسیار پایین‌تر است. رفته رفته و با تداوم این روند، شهری کامل در زیرزمین ساخته شد که تقریبا تمام معیار‌های شهری را در خود داشت؛ شهری دارای کلیسا، هتل، فروشگاه‌های مختلف و حتی زمین گلف و فوتبال!
طبیعتا ورزش گلف در چمنزار و زمین‌های سرسبز بازی می‌شود ولی ساکنان این شهر با ابداع بازی گلف در صخره‌ها و همچنین استفاده از توپ‌های سرخ و فسفری رنگ این مشکل را حل کرده و سبک خاص خود را در گلف ابداع کردند. جالب است بدانید که مردم این شهر برای خود در آنجا زمین فوتبال هم ساخته‌اند و حتی لیگ داخلی خود را در آن برگزار می‌کنند.
گردشگران و افرادی که در جستجوی موضوعاتی عجیب و مکان‌های منحصر به فرد دنیا هستند می‌توانند با سفر به این منطقه تجربه‌ای متفاوت داشته باشند.
تجربه‌ای که شاید هر کسی امکان داشتن آن را در طول عمر خود نخواهد داشت. اقامت در هتلی زیرزمینی، گشت و گذار در شهری زیرزمینی و تجربه بازی کردن در زمین فوتبالی در دل زمین. همه روزه سرویس‌های منظمی، گردشگران را از شهر آدلاید به سمت کوبر پدی و بالعکس منتقل می‌کند.
تنها شهر زیرزمینی و مسکونی در جهان
تنها شهر زیرزمینی و مسکونی در جهان
تنها شهر زیرزمینی و مسکونی در جهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]