مسجد شهر رم

مسجد شهر رم

مساجد اروپا نقش مهمی در گرایش اروپائیان به اسلام دارد و در این میان مسجد بزرگ رم که بزرگترین مسجد اروپا است، نقش بیشتری دارد.
مسجد و مرکز اسلامی شهر رم به مسلمانان رو به افزایش اروپا که البته از رم بازدید می‌کنند خدمات فرهنگی اسلامی می‌دهد. این مسجد تنها مسجد رم است و یکی از بزرگترین ابنیه ویژه ساخته شده در چند دهه اخیر ایتالیا است. از سوی دیگر شهرت و آوازه این مسجد فراتر از رم و حتی ایتالیا است.
در طراحی فضاهای داخلی این مسجد، شبستان اصلی آن را برای عبادت 2500 نفر نمازگزار و نیز شبستان کوچکتری برای 150 نفر طراحی شده است. فضاهای خدماتی جانبی نیز همچون وضوخانه در زیر شبستان اصلی جای گرفته و دو فضای نیم طبقه در بالای شستان اصلی که مساحت آنها یک چهارم شبستان است برای بانوان نمازگزار درنظر گرفته شده است.
فضاهای جانبی این مسجد شامل یک تالار کنفراس با ظرفیت 400 نفر، فضای نمایشگاهی، بخش آموزشی شامل کتابخانه و کلاس‌های درس و همچنین دو واحد مسکونی برای امام جماعت و بازیدکنندگان می‌باشد.
پلان این مسجد در دوبخش است. بخش اول شامل شبستان اصلی مسجد است که 8 متر از سطح زمین بلند‌تر است و به شکل مستطیل 40*60 طراحی شده که روبه قبله دارد و بر فراز آن گنبدی به قطر 20 متر نمازگزاران را به میهمانی آسمان فرا می‌خواند. در اطراف آن 16 گنبد کوچک نیز بام بزرگترین مسجد اروپا را آذین بسته اند.
بخش دیگر نیز یک مجموعه یH شکل است که تمام فضاهای جانبی را در خود جای داده است. مناره‌ی مسجد نیز در بخش جنوب غربی سایت استقرار یافته است.
مسجد شهر رم
مسجد شهر رم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]