فرش ابریشم قم

فرش ابریشم قم

هر چند صنعت قالیبافی از دیرباز بین عشایر و روستاییان قم رایج بوده است. لکن سابقه قالیبافی در قم با شیوه فعلی به اواخر دهه دوم قرن بیستم میلادی یعنی حدود 80 سال قبل می‌رسد؛ در واقع زمانی که بازرگانان کاشان دارهای قالی را به آنجا منتقل نمودند و کار را در مقیاسی محدود شروع کردند. در کمتر از 20 سال قالیبافی در آن با ابعاد تجاری گسترده به شکل پیشرفته و قابل توجهی ارائه گردید. این صنعت بسرعت در شهر قم رونق یافت و به مرور زمان به روستاهای اطراف کشیده شد. البته نباید نادیده گرفت که قالیبافی در بین عشایر شاهسون منطقه، از قبل به شیوه ذهنی بافی مرسوم بوده است.
فرش قم در شروع با استفاده از پشمهای نه چندان ظریف وارد بازار شدند. و عموماً با رجشمار40 انجام می‌گرفتند. در سالهای بعد هنرمندان قالیباف قم دگرگونی قالیبافی را به حد تکامل رسانیده و با فنون و قابلیت خاصی اقدام به بافت فرشهای تمام ابریشم با رجشمار بسیار بالایی نمودند. قالی‌های نفیس که بدین ترتیب و با این نخهای ظریف ابریشمی به بازار ارائه شد نیز تحت عنوان فرش گل ابریشم و فرش ابریشم مرسوم شدند.
طرحهای قالی قم همانند رنگهای مورد استفاده از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار است. نقشه‌های قالی‌های قدیمی قم را طرح‌های مشهور به لچک و ترنج شاه عباسی – محرمات- محرابی و شکارگاه تشکیل می‌دادند این طرح‌ها که با اقتباس از نقشه‌های کاشان و اصفهان تهیه شده بود بسرعت با خلاقیت طراحان قم دچار تحول شده و سبک جدیدی در صنعت قالیبافی ایران شکل گرفت. این سبک با ویژگی هایی نظیر طراحی آستادانه و هماهنگی نقوش و رنگ آمیزی بدیع و کم نظیر به “سبک فرش قم” و “سبک فرش ابریشم” مشهور گردید.
فرش ابریشم قم
فرش ابریشم قم
فرش ابریشم قم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]