از ترکیه چه چیزهایی بخریم؟

از ترکیه چه چیزهایی بخریم؟

خرید در ترکیه بسیار لذت‌بخش است. چراکه مراکز خرید پر از بازارهای ترک و بوتیک‌های شیک هستند.
تنها چیزی که می‌تواند باعث سردرگمی شما شود، حضور داد‌زن‌ها (چیرین کانتل) در بازار است. اگر از کنار مغازه، رستوران یا محل کار آن‌ها رد شوید، به سمت شما شروع به داد زدن می‌کنند. آن‌ها در وهله‌ی اول حس کنجکاوی شما را تحریک می‌کنند و همچنین باعث ناراحتی شما می‌شوند! و حتی اجازه‌ی فکر کردن را به شما نمی‌دهند.
در زیر چگونگی و مکان‌های خرید در ترکیه، آمده است.
مرمر سفید
براق بودن، رنگ و رگه‌های موجود در آن، به زیبایی آن می‌افزاید. به همین دلیل از این سنگ در ساخت زیرسیگاری، کاسه و بشقاب، شطرنج، فنجان، جای تخم‌مرغ، گلدان و بسیاری از وسایل دیگر استفاده می‌کنند. قیمت این ظروف سنگی بین 3 تا 20 لیر است.
عتیقه‌جات
وسایل قدیمی و عتیقه، در سراسر این کشور باستانی پیدا می‌شود؛ اما بهترین مغازه‌های عتیقه‌فروشی در استانبول یافت می‌شوند. از بخش «بازار قدیمی» در گرند بازار دیدن کنید، چراکه بهترین مکان برای پیدا کردن جواهرات و گنجینه‌های عجیب و قدیمی با قدمت حدود 1000 سال است.
همچنین مغازه‌های محله‌ی «چوکورجوما» محل مناسبی برای پیدا کردن تابلوی نقاشی، نقاشی‌های قدیمی، نقشه، تزیینات خانه، سلاح‌های قدیمی و ... هستند.
لباس
ترکیه مقادیر زیادی پشم و پنبه تولید می‌کند و بدین‌وسیله پوشاک انبوهی باکیفیت‌های مختلف را تولید می‌کند. همچنین شما اجناس تقلبی بسیاری در غالب برندهای معروف می‌بینید.
کتاب، نقشه و نقاشی
ترکیه بهترین مکان برای خرید کتاب‌ها، نقشه‌ها و نقاشی‌های قدیمی است. کتاب‌های عتیقه‌ی بسیاری را می‌توانید در بازار قدیمی کتاب (سَهَفلار چارشیسی) پیدا کنید.
بسیاری از کالاهای ارزشمند به مزایده گذاشته می‌شوند که اغلب در بخش مشرق شناسی هتل پِرا پَلِس برگزار می‌شود.
فلزات مس و برنج
این فلزات، جذاب، تزیینی، مفید و به نسبت ارزان هستند. اما هیچ‌گاه از ظروف مسی در آشپزی استفاده نکنید. مگر اینکه سطح تماسی آن‌ها با غذا، با فلز نقره‌ای‌رنگِ قلع پوشیده شده باشد.
بشقاب، کاسه، سینی، پارچ، قابلمه، ظروف مخصوص غذا و وسایل آشپزی به‌صورت رایج در زمان عثمانی، از جنس مس یا برنج بودند، بنابراین شما بسیاری از آن‌ها را در حراج‌های بازارهای ترکیه و مغازه‌های عتیقه‌فروشی خواهید یافت.
فرش
فرش و گلیم، قبل از اینکه مردم ترک در آناتولیا مقیم شوند و به‌جای چادر و خیمه در خانه زندگی کنند، جزو وسایل ترک‌های کوچ‌نشین بود.
مغازه‌های فرش‌فروشی در سرتاسر ترکیه یافت می‌شوند؛ اما ممکن است فرش‌های ماشینی یا دست‌بافت آن‌ها، بافت هند یا چین باشد.
سفال
از قرن شانزدهم، ترکیه به خاطر سفال و کاشی‌های بی‌نظیرش مشهور است. در آن زمان از کوره‌های محله‌ی «ایزنیک»، زیباترین کارها را به نمایش گذاشتند.
سفال‌های باستانی ایزنیک، اکنون جزو آثار باستانی محسوب می‌شوند و هرچند صادر نمی‌شوند اما استاد سفال سازی،«کوتاهیا» هنوز بشقاب، کاسه، فنجان و کاشی‌های منحصربه‌فردی را به شیوه‌ی سنتی می‌سازد. بر اساس نوع و کیفیت، آن‌ها در سراسر ترکیه از چند دلار تا چند صد دلار، به فروش می‌رسند.
مهره‌های رفع چشم‌زخم «نظر بونجوکس»
قدمت مهره‌های دست‌ساز رفع چشم‌زخم ترکیه، به حداقل 5000 سال پیش برمی‌گردد.
این مهره‌ها منشأ دینی خاصی ندارند و تنها تعداد کمی هنوز به خرافات چشم و نظر بد اعتقاد دارند. بااین‌حال این مهره‌ها سنت جالبی محسوب می‌شوند و زیبایی خاصی دارند.
از ترکیه چه چیزهایی بخریم؟
از ترکیه چه چیزهایی بخریم؟
از ترکیه چه چیزهایی بخریم؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]