شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

صعود به کول جنون (1)
قله کول جنون بر روی خط الرأس اشتران‌کوه قرار دارد . اشتران‌کوه قسمتی از رشته کوه زاگرس است که از شمال شرق لرستان ، از روستای چغاگرگ (الیگودرز)شروع می‌شود و در یالی به نام ۶۶ درود به اتمام می‌رسد .قله کول جنون با ارتفاع تقریبی ۳۸۵۰ متر بر روی این خط الرأس ۶۰ کیلومتری قراردارد . مبدأ صعود این قله سرسخت و صخره ای ، روستای کمندان است که از این روستا می‌توان به چند قله دیگر اشتران‌کوه از قبیل شاه تخت ، ازنادر و پیارو صعود کرد .
به گفته اهالی منطقه در اشترانکوه که کول در زبان محلی به معنای محل و کول جنون به معنی محل وجود جن است، که از زمان قدیم به خاطر صعب‎العبور بودن مسیر و ظاهر خشن قله و کشته‌شدن و سقوط ایلات و عشایر در هنگام عبور از منطقه فوق این نام را بر آن قرار دادند.
برای صعود به این قله باید از شهرستان ازنا به سمت روستای دره تخت و کمندان که بسیار زیبا و سرسبز هستند حرکت کرد که مسیر جاده آسفالته است. بعد از طی حدود یک تا 1.5 ساعت به روستای کمندان می‌رسیم. برای آماده‌شدن وسایل را جمع کرده و از مسیری پایکوب شده به سمت پناهگاه حرکت می‎کنیم، تا پناهگاه حدود سه ساعت زمان نیاز دارد.
در مسیر نیز چشمه‎هایی وجود دارد از جمله سراب بهادر و چشمه ناصر که در زیر پناهگاه هستند و به یاد مرحوم ناصر خوشه‎چین که از کوهنوردان معروف اراک بوده و در حین ساخت پناهگاه کول جنون دچار حمله قلبی شد و درگذشت نام‎گذاری شده است.
بعد از این چشمه حدود 30 دقیقه بالاتر پناهگاه زیبا و سرافراز کول جنون است (3300 متر). پناهگاه مرحوم کامران سلیمانی بصورت دو طبقه و حدود 40 نفر ظرفیت را داراست، پشت پناهگاه، چشمه‎ای وجود دارد که از قله سرازیر می‌شود و دارای آبی سرد و گوارا است.





شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]