قبر تاریخی و عجیب ژنرال انگلیسی در بوشهر

قبر تاریخی و عجیب ژنرال انگلیسی در بوشهر

قبر جنرال (یا ژنرال) یکی از همین بناهای تاریخی است که البته در تلفظ محلی به آن قبر جرنیل (یا قبر جونرال انگریزی) گفته می‌شود. این بنا، آرامگاه یک ژنرال انگلیسی است که در بندر بوشهر و در محله سنگی واقع شده است. این آرامگاه شکل ابلیسک (Obelisk) ساخته شده و متعلق به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان است که در لشکرکشی بریتانیا به جنوب ایران، در واقعه هرات در سال 1856 میلادی به‌دست نیروهای ایرانی کشته شد.
ابلیسک ستون سنگی چهارگوش و بلندی است که در بالای آن یک نوک هرمی جای دارد و گفته می‌شود که برگزیدن شکل هرم برای همانندسازی با یک پرتوی سنگ شده قرص خورشید بوده‌است. در بیشتر جاهای باستانی می‌توان یک جفت ابلیسک در برابر تیریک‌ها (pylon) پیدا کرد. ابلیسک‌های کهن از یک سنگ یکپارچه ساخته می‌شدند در حالی که ابلیسک‌های امروزی از چندین قطعه سنگ ساخته می‌شوند و می‌توانند لایه‌های درونی هم داشته باشند. مصالحی که برای ساخت این بنای یاد بود به کار رفته هم از آجر قرمز لندنی هستند.
در پشت تابلویی که از گذشته در این منطقه نصب بوده، اسامی افراد مدفون شده در آن محل قید شده است. این افراد در جنگی که در سال 1857 میلادی بین متجاوزین نیروی دریائی انگلیس و افراد باقر خان تنگستانی رخ داده کشته شده اند که اسامی شان به شرح زیر است:
1- ژنرال استاکر، فرمانده کل قوای اعزامی به خلیج فارس – علت مرگ خودکشی
2- ناخدا اِتِرسی، فرمانده قوای بحری – علت مرگ خودکشی
3 - سرتیپ استاپفورد، افسر ستاد – علت مرگ اصابت گلوله در جنگ
4 - سرهنگ دوم مالت، فرمانده هنگ سواره نظام سبک – علت مرگ اصابت گلوله در جنگ
5 - ستوان اِتِرسون، افسر هنگ بیستم پیاده – علت مرگ اصابت گلوله در جنگ
6 - ستوان وارن، افسر هنگ بیستم پیاده – علت مرگ اصابت گلوله در جنگ
7 - ستوان فرانکلند، افسر ارشد هنگ دوم سواره اروپائی – علت مرگ، اصابت گلوله در جنگ.
و عده ای سرباز هندی و انگلیسی. در این جنگ احمد خان فرزند شجاع باقرخان و عده ای از احرار به شهادت می‌رسند و باقر خان از داغ فرزند خود زمینگیر شده و بوشهر به تصرف قوای انگلیس در می‌آید. انگلیسی‌ها برای دفن کشته‌های خود در گوشه دنجی از بوشهر آن موقع و در میان انبوه نخل‌های سر به فلک کشیده قطعه کنونی را انتخاب می‌کنند و این بنای یاد بود را بر روی آنها می‌سازند.
قبر تاریخی و عجیب ژنرال انگلیسی در بوشهر
قبر تاریخی و عجیب ژنرال انگلیسی در بوشهر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]