آتشفشان Colli Albani

آتشفشان Colli Albani

رم که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای ایتالیا به شمار می‌رود، بیش از همه در معرض فوران‌های آتشفشان Colli Albani قرار داشته است.
در قسمت جنوب شرقی این شهر و در فاصله 20 کیلومتری آن یک مجموعه آتشفشان عظیم وجود دارد که از نظر ژئوفیزیکی این قله‌های آتشفشانی قادر به فوران نیستند اما احتمال انجام واکنش‌های زمین گرمایی و بالا آمدن مذاب از لایه‌های زیرین به سطح زمین و خروج آن‌ها از دهانه این مجموعه آتشفشان به‌شدت زیاد است.
Colli Albani نام منطقه‌ای در رم است که به عقیده زمین شناسان فوران‌های عظیمی را در آینده‌ای نه‌چندان دور در آن شاهد خواهیم بود.
مطالعاتی که اخیرا توسط یک تیم تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهد آتشفشان‌های موجود در این منطقه خاموش هستند اما اگر نگاهی به تاریخ 200,000 ساله آتشفشان‌های این منطقه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قله‌های این ناحیه هرگز برای مدت‌های طولانی خاموش و بدون فعالیت باقی نمانده‌اند!
همانطور که گفته شد سطح زمین در طی 200,000 سال گذشته به‌وسیله ماگماهای موجود در زیرپوسته به اندازه 50 سانتی‌متر به‌طرف بالا رشد داشته است که این موضوع یکی از دلایل فعال شدن بسیاری از آتشفشان‌های کنونی است.
علاوه بر صعود سالیانه پوسته زمین به‌طرف بالا 1990 زلزله اخیر نیز سبب نازک‌تر شدن پوسته و نفوذ ماگما به لایه‌های سطحی زمین شده است.
تشکیل دریاچه‌های بخار و تولید حجم بسیار زیادی از دی اکسید کربن در دهانه این‌گونه آتشفشان‌ها شواهدی مبنی بر فوران عظیم دارد. حال کلیدی‌ترین سوال در ذهن زمین شناسان و محققین زمان دقیق فوران بعدی این مجموعه آتشفشان‌ها است.
پژوهشگران با استفاده از مدل‌سازی‌های کوچک توانسته‌اند تا دوره فوران‌های آتشفشان Colli Albani‌ها را تخمین بزنند. طبق آزمایش‌های صورت گرفته این‌گونه قله‌های آتشفشانی تقریبا هر 38,000 سال یک‌بار فعال شده و هر 41,000 به مرز فوران‌های بسیار عظیمی می‌رسند.
آخرین فوران آتشفشان Colli Albani‌ها در حدود 36 هزار سال پیش بوده که طبق فرضیه محققین طی 2000 سال آینده باید شاهد به وقوع پیوستن یکی دیگر از این فوران‌ها باشیم.
آتشفشان Colli Albani
آتشفشان Colli Albani
آتشفشان Colli Albani

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]