موزه نمک آلمان

موزه نمک آلمان

شهر لونبورگ به عنوان مرکز نمک در آلمان شناخته می‌شود و بیش از هزار سال است که صنعت تهیه‌ی نمک ، تاریخچه و گذشته‌ی این شهر را ساخته و باعث رونق و ثروت در این شهر شده است تا اینکه در سال ۱۹۸۰ نهایتا کارخانه‌های تولید نمک این شهر بسته شده است.
امروزه کارخانه‌های کوچک نمک که روزگاری در این شهر فعالیت می‌کرده‌اند، به موزه‌ی نمک آلمان تبدیل شده‌اند. این موزه، تاریخچه و اهمیت این شهر را به عنوان شهر نمک آلمان به بازدید کنندگان موزه نشان می‌دهد و گذشته‌ی این شهر را زنده نگه می‌دارد.
موزه‌ی نمک لونبورگ برای مردمان این شهر، یادآور قدیمی‌ترین کارخانه‌هایی است که روزگاری از بزرگ‌ترین کارخانجات در اروپای مرکزی بوده اند.
بر طبق گفته‌ها نمک برای اولین بار در این منطقه توسط یک شکارچی کشف شده است. این شکارچی، خرسی را در حال آبتنی کردن در آب دریاچه می‌بیند و به طرف خرس شلیک می‌کند و آن را شکار می‌کند. سپس پوست خرس را آویزان می‌کند تا اینکه خشک شود. بعد از خشک شدن، شکارچی متوجه‌ی کریستال‌های سفید نمک بر روی پوست و موی جانور می‌شود. بعدها این شکارچی به محل دریاچه که خرس را در آنجا شکار کرده بود، بر‌می‌گردد و دقیقا محل دریاچه را شناسایی و تعیین موقعیت می‌کند؛ بدین ترتیب برای اولین بار تهیه‌ی نمک در این منطقه آغاز می‌شود.
در طی قرن دوازدهم استخراج نمک، ویژگی بارز حیات و رونق در شهر لونبورگ بوده است. در آن زمان تهیه‌ی نمک خوراکی صنعتی با ارزش و بسیار پر سود بوده است.
شهر قدیمی لونبورگ در بالای یک تپه‌ی شوره زار واقع شده که دیدنی‌های جهان از هر پنج قاره - اصلی رونق و ثروت این شهر بوده است؛ اما استخراج دائمی این رسوبات و لایه‌های نمک از زمین‌های این منطقه باعث می‌شود که برخی از مناطق شهر به میزان قابل توجهی نشست کند که گاهی اوقات میزان این فرورفتگی‌ها و نشست‌ها به چندین متر می‌رسد، در نتیجه خانه‌ها و کلیسای شهر ثبات و استحکام خود را از دست می‌دهند که احتمال تخریب و ویران شدن آنها وجود داشته است. به دلیل کاهش یافتن ذخایر نمک، کارخانجات تهیه‌ی نمک دیگر سودآوری گذشته را نداشتند که سرانجام این مسئله منجر به تعطیلی کارخانه‌ها در سال ۱۹۸۰ می‌شود.
با همه‌ی این اوصاف امروزه میزان کمی نمک توسط این کارخانه‌ها استخراج و تهیه می‌شود که از آن برای تشریفات و مراسم خاص استفاده می‌شود. در ساختمان شهرداری لونبورگ کیسه‌های کوچک نمک را می‌توان خریداری کرد، همچنین این کیسه‌های کوچک نمک به عنوان هدیه‌ای هستند که از سوی این شهر به زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، داده می‌شوند.
موزه نمک آلمان
موزه نمک آلمان
موزه نمک آلمان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]