شهر ارواح در ابوظبی

شهر ارواح در ابوظبی

ساخت شهر جدید "مَصدَر" به عنوان یکی از سبزترین شهرهای جهان و منطبق با اصول نوین شهرسازی و الگوهای استاندارد محیط زیستی از سال 2006 میلادی توسط معمار مشهور انگلیسی "نورمن فاستر" با هزینه اولیه 18 میلیارد دلار آغاز شد و به تازگی فاز اول این شهر به پایان رسید.
تمام انرژی مصرفی در این شهر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد تامین می‌شود. حتی کارهای ساختمانی این شهر نیز با استفاده از انرژی خورشیدی انجام شده است. به همین منظور پیش از آغاز کارهای شهرسازی و ساختمانی، نیروگاهی خورشیدی برای تامین انرژی عملیات ساخت و ساز ایجاد شد.
۸۰ درصد آب مصرف شده در شهر نیز پس از بازیافت و پالایش شدن دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردد. فاضلاب شهر نیز تصفیه می‌شود و به مصرف آبیاری گیاهان و نیازهای دیگر خواهد رسید. همچنین بازیافت زباله و پسامند در شهر به شکلی است که تقریباً از تمام مواد دفع شده و زباله‌ها پس از بازیافت استفاده می‌شود. از آن بخش از زباله‌ها که قابلیت تبدیل شدن به کود و خاک غنی کشاورزی را دارند استفاده می‌شود و زباله‌های دیگر شامل پلاستیک و دیگر مواد مصنوعی کاملاً بازیافت خواهند شد. در حقیقت در مصدر چیزی دور انداخته نخواهد شد.
نکته جالب اینجاست که این شهر نوظهور موفق شده سرمایه گذاریهای فراوانی از سراسر دنیا به خود جذب کند. مقامات اماراتی به سرمایه گذاران اطمینان داده اند که سود و اصل سرمایه خود را به دست می‌آورند. در این میان ایرانیان نیز سرمایه گذاری فراوانی بویژه در صنعت ساختمان کرده اند.
با این حال این طرح بلندپروازانه منتقدانی هم دارد که معتقدند این شهر تنها جنبه نمادین برای ابوظبی خواهد داشت و بیش از آنکه بتواند به الگویی برای سایر نقاط دنیا تبدیل شود تنها در حد یک طرح لوکس باقی می‌ماند؛ ابتکاری که شاید کمتر شهری در جهان بتواند به راحتی آن را اجرا کند و به این ترتیب مصدر به صورت یک طرح آرمانگرایانه اما منزوی درخواهد آمد.
طرح شهر مصدر مورد استقبال تعداد زیادی از شخصیت‌های مشهور جهانی از اقتصاددان و سیاستمدار گرفته تا برخی هنرمندان قرار گرفته است. بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا و جیمز کامرون کارگردان سینما از جمله افرادی هستند که تاکنون از نخستین بخش طرح شهر مصدر بازدید کرده‌اند.
شهر ارواح در ابوظبی
شهر ارواح در ابوظبی
شهر ارواح در ابوظبی
شهر ارواح در ابوظبی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]