یکی از زیباترین کوه‌های دنیا

یکی از زیباترین کوه‌های دنیا

گنبد یا کوه نمکی جاشک یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر است که در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی همجوار روستای جاشک قرار دارد.
از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری کوه نمکی جاشک می‌توان به گنبدها، آبشارهای نمکی، غارهای منحصربه‌فرد نمکی، یخچال‌های نمکی، تخت دیو یا دودکش جن، دره گل‌کلم، چشمه‌های نمکی و سطح زیبا و رنگارنگ گنبد اشاره کرد. رنگ سفید نمک‌های طعام گنبد نیز به منطقه جاشک جلوه‌ای زیبا بخشیده، به نحوی که از جاده خورموج دیر به صورت یک کوه برفی زیبا در بخش شرقی دشت برهنه ظاهر شده است. آبشارهای طبیعی در مسیر طبیعی آبراه‌های گنبد و در کوهپایه‌های پایین دست به شکل‌های مختلف و در اندازه‌های متفاوت زیبای خاصی به منطقه بخشیده و در فصل گرم به واسطه تبخیر زیاد آب، بلورهای نمکی ضخیمی در مسیر آبشارها ایجاد کرده که با لغزش آب روی بلورهای نمکی و تابش آفتاب منظره‌ای شگرف و زیبا ایجاد می‌شود.
گنبد نمکی جاشک سرشار از رنگ است و این رنگ‌ها در هر فصلی تغییر می‌کنند که این خود یکی از شگفتی‌های منطقه است. قندیل‌های این گنبد نمکی هر کدام نام ویژه دارد که برگرفته از اشکال متفاوت آنهاست؛ مانند غار انگوری که درون آن قندیل‌های فراوان به صورت خوشه‌های انگور از سقف و دیواره غار آویزان شده یا غار شاخه نبات که قندیل‌های سفید و یکدست به صورت شاخه‌های نبات از سقف آویزان شده و نظر تماشاگران را به خود جلب می‌کند. دره گل کلم، شگفت‌انگیزترین بخش گنبد است که سطح آن یکدست با نمکی که به صورت گل کلم درآمده، فرش شده و نمک‌ها به صورت غنچه‌هایی کنار هم باز شده و به صورت بسیار زیبایی درآمده‌اند.
یکی از زیباترین کوه‌های دنیا
یکی از زیباترین کوه‌های دنیا
یکی از زیباترین کوه‌های دنیا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]