جزایر سُقُطرا

جزایر سُقُطرا

جزایر سُقُطرا یا سُقُطریٰ (به عربی: سقطری) مجمع‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد. این جزایر از آن کشور یمن است.
بر پایه رهنامه دریای اریتره نام ریشه یونانی ندارد ولی ممکن است از نام سوکوترا از واژهٔ سانسکریتی دویپا ساخادراوا (dvipa sakhadrava) به معنای جزیرهٔ شادکامی گرفته شده باشد. گمانه دیگر آن است که از زبان عربی و واژه سوق به معنی بازار و قوطرا به معنی شیره کندر آمده باشد.
جزایر سوکوترا در دوران باستان دیوسکوریدس Dioscorides نامیده می‌شد و برای یونانیان، مصریان و رومیان شناخته شده بود. در انجیل نیز نام این جزایر آورده شده‌است. مردمان جزیره مدت‌ها پیرو آیین مسیحیت نسطوری بودند که در سدهٔ شانزدهم به کیش اسلام گرویدند.
مجمع‌الجزایر سوکوترا، در برگیرندهٔ جزیره‌های مرجانی سوکوترا، عبدالکوری، سمهه، درسه و چندین جزیرهٔ کوچک‌تر است، که روی هم رفته ۳٬۶۲۵ کیلومتر مربع پهناوری دارند. فاصلهٔ این جزایر تا کرانه‌های خاک اصلی یمن ۳۴۰ کیلومتر و تا کرانه‌های کشور سومالی ۲۵۰ کیلومتر می‌باشد. دو جزیرهٔ سمهه و درسه به جزایر برادر (الإخوان) نیز نامی هستند.میزان بارندگی ناچیز است، به همین سبب کشاورزی به سختی انجام می‌گیرد.
جزایر سُقُطرا
جزایر سُقُطرا
جزایر سُقُطرا
جزایر سُقُطرا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]