آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان

روستای آتشگاه در۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و نزدیک ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت کرج و در پایان یک جاده کوهستانی و بن بست قرار گرفته است.
مساحت این روستا که یکی از روستاهای گردشگری شهر کرج قلمداد می‌شود نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار است که در برگیرنده خانه‌‌های مسکونی، زمین‌‌های کشاورزی، باغ، چراگاه، کوه و … است که ویژگی کوهستانی این روستا چشم اندازهای زیبا و آرام بخشی را پدید آورده است.
روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با چشم اندازی بسیار زیبا می‌باشد و با دارا بودن رستوران‌ها و مجتمع‌های رفاهی گردشگری که در ایام پایان هفته و تعطیلات علی الخصوص فصول گرم سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می‌باشد.
همسایگان روستای آتشگاه از شمال روستاهای نوجان و دروان، از جنوب باغستان، از شرق سیاهکلان و از غرب برغان هستند.
ریشه نام
آتشگاه از کهن زمان به انگیزه آن که جایگاه زندگی زرتشتیان بوده «آتش کوه» یا «آتشکده» خوانده می‌شده است و نشانه‌‌های تاریخی بر جای مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان که در گوشه و کنار آن دیده می‌شود نشانگر وجود سنگ‌‌های چخماق و سنگ‌‌های آتش زن دیگری است که از اهمیت باستان شناسی بالای آن را می‌رساند.
در شمالی‌‌ترین بخش روستای آتشگاه، تپه ای باستانی قرار دارد که سفال‌‌های آجری شبیه به سفال‌‌های دوران تاریخی پیرامون آن دیده می‌شود. این تپه، هم اکنون با نام تپه مهدیخان (تل مهدیخان) خوانده می‌شود. برخی بر این باورند که پیشتر در تل مهدیخان، آتشکده‌ی بزرگی وجود داشته که نام آتشگاه نیز از آن برگرفته شده است و برخی دیگر آن را به وجود سنگ‌‌های آتش زنه که در این منطقه یافت می‌شود پیوند داده اند و بر آنند که روستا به آن دلیل به آتشگاه یا جای سنگ‌‌های آتش زنه شناخته گردد.
تل مهدیخانی و دژ دو برار (دو بردار) از یادگارهای دوران ساسانی و نیز وجود نشانه‌‌های آتشکده و گورستان قدیمی و سنگ‌‌های قرمز آتش زن و همچنین آرامگاه پیرپیران و درخت سرسبز، سماگاد با نزدیک به ۲ تا ۳ هزار سال عمر و نشانه دیرینگی و کهن بودن این روستاست.

آتشگاه اصفهان
آتشگاه اصفهان
آتشگاه اصفهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]