گنبد مسجد شیخ لطف الله

گنبد مسجد شیخ لطف الله

گنبد مسجد شیخ‌لطف الله در سپیده دم به رنگ صورتی بوده و هنگام نیم‌روز کرمی رنگ و در غروب خورشید رنگ آجری به خود گرفته و خورشید گوئی که در سیر تابش روزانه‌اش، هر آن رنگی از زندگی را به اسلیمی‌های پرپیچ و خم این گنبد مینائی می‌بخشاید.
این مسجد بی‌نظیر در ضلع شرقی میدان نقش جهان و در مقابل کاخ عالی قاپو واقع شده است و شاخصه‌هائی در این مسجد دیده می‌شود که در زمان خود کم‌نظیر بود.
گنبدی زیبا، عظیم و باشکوه مسجد شیخ‌لطف‌الله، آن را هنگامی که از بیرون بنگری در پشت سردر قسمتی از آن را پنهان می‌بینی، گنبدی که در سپیده دم به رنگ صورتی است و به هنگام نیم‌روز کرمی رنگ و در غروب خورشید رنگ آجری به خود می‌گیرد و خورشید گوئی که در سیر تابش روزانه‌اش، هر آن رنگی از زندگی را به اسلیمی‌های پرپیچ و خم این گنبد مینائی می‌بخشاید.
گنبد از بیرون چه از حیث رنگ و چه از نظر شکل نامعلوم است، فرم قوزی و رنگ غالب و سطح کاشی مه آبی براق است و نه شیر قهوه‌ای مات، اسلیمی‌ها به رنگ سفید براق، فیروزه‌ای و آبی سیر با خمش‌های پرشکوه در زمینه رنگ نخودی پیچ می‌خورد و رنگ آبی چشمگیری در گردنه گنبد به کار رفته است.
کوچکترین نقطه ضعفی در این بنا دیده نمی‌شود، اندازه‌ها بسیار مناسب، نقشه طرح بسیار قوی و زیبا و به طور خلاصه توافقی است بین یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه که نماینده ذوق سرشار زیباشناسی بوده و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمی‌تواند داشته باشد.
نکته‌ای که پژوهشگران و سیاحان بر آن متفق القولند اختصاصی بودن مسجد شیخ لطف الله و جلوگیری از ورود اغیار به آن است، این نکته را استثنائی بودن مسجد یعنی عدم وجود صحن و مناره که در تمامی مساجد اسلامی جزء لاینفک بنا است تأیید می‌کند.
گنبد مسجد شیخ لطف الله
گنبد مسجد شیخ لطف الله
گنبد مسجد شیخ لطف الله
گنبد مسجد شیخ لطف الله

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]