70 میلیون سال شکوه زمین

70 میلیون سال شکوه زمین

چال نخجیر، به معنای گودال شکار است. منطقه‌ای گود، که در گذشته شکارچیان شکارها را از نقاط مختلف به این منطقه رم می‌دادند و شروع به شکار آنها می‌کردند.
این غار در جوار پناهگاه حیات‌وحش جاسب دلیجان در فاصله 110 کیلومتری گلپایگان، در 8 کیلومتری شرق شهر دلیجان و فاصله 3 کیلومتری جاده آسفالته دلیجان ـ نراق در دامنه کوهی کم‌ارتفاع و به نسبت تخت واقع شده است.
از ورودی غار تا 600 متر بعد از آن، مسیر در قالب جنوب به شمال است که پس از این مسافت، دو انشعاب می‌شود که یکی به شمال شرق و دیگری به شمال غرب می‌رسد و طول هر کدام 1300 متر است.
با وجودی که 4 کیلومتر از غار شناسایی شده اما پیش‌بینی می‌شود که این پدیده طبیعی تا حدود 10 کیلومتر ژرفا داشته باشد.
ـ هیچ نشانی از وجود جانوران و گیاهان در آن گزارش نشده است، اما به هنگام ورود به غار با فضایی رویایی مواجه می‌شوید.
ـ از راه هموار می‌توانید به راحتی در غار حرکت کنید. درون غار رسوباتی دیده می‌شود که به صورت لایه‌‌های سفید رنگ، کف کریدورها و دالان‌ها و دهلیزهای مسیر اصلی را پوشانده و رسوبات «سفیدبرفی» نامگذاری شده است. کف دیواره‌های غار از اسفنج‌های بلورین و سنگ‌های تزئینی زیبا تشکیل شده که از این لحاظ یکی از زیباترین غارهای کشور محسوب می‌شود.
ـ این غار از ده‌ها تالار کوچک و بزرگ تو در توی هزار توی مرموز ساخته شده است. تالار عروس که انگار به گوشه گوشه آن قند ساییده‌اند و بر زمینش شربت پاشیده‌اند و در دیوارش آذین ریز و درشت بسیار دارد.
ـ تالار آب‌چکان نیز هر بیننده را یاد شکوفه‌های بهاری و نوای خوش ریزش باران بهاری می‌اندازد. تازه این 200 متر اولیه غار است.
ـ زیباترین تالار غار، چهل‌ستون و سفره عروس است و دریاچه، برزخ، باغ وحش، جانوران، آیینه، چلچراغ و تالار زیبایی‌ها از دیگر تالارهای غار هستند.
بجز افرادی که به طور حرفه‌ای سفر می‌کنند یا موضوعات گردشگری از جمله علایق آنهاست، کمتر کسی پیدا می‌شود که با نام غار چال نخجیر آشنایی داشته باشد. در حالی که این پدیده بی‌نظیر در اردیبهشت ماه سال 1384 توسط شورایعالی سازمان حفاظت‌محیط‌زیست به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شد و در سال 1385 با تائید دولت، غار چال نخجیر دلیجان به غار نخجیر تغییرنام پیدا کرد.
70 میلیون سال شکوه زمین
70 میلیون سال شکوه زمین
70 میلیون سال شکوه زمین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]