بورک ترکمنی

بورک ترکمنی

بورک یا بورک از غذاهای سنتی استان گلستان به خصوص منطقه ترکمن نشین می‌باشد و شباهت زیادی به پیراشکی دارد و به دلیل دارا بودن گوشت، آرد گندم و روغن از کالری بالایی برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند توصیه می‌شود.
مواد لازم برای تهیه بورک ترکمنی:سیب زمینی: چند عدد،پیاز رنده شده: یک عدد،آرد جهت تهیه خمیر نان: مقداری،گوشت: به میزان لازم
ابتدا خمیر نان را تهیه کرده و به مدت یک ساعت آن را به صورت بسته می‌گذاریم تا اصطلاحا خود را بگیرد. در این مدت می‌توانیم مواد درون خمیر را آماده کنیم. بدین منظور سیب زمینی و گوشت را در ظرف‌های جداگانه آب پز کرده تا خوب نرم شوند. سپس پوست سیب زمینی را جدا می‌کنیم و در داخل ظرف مناسب سیب زمینی را رنده کرده و با گوشت، نمک و فلفل و در صورت دلخواه سایر ادویه جات کاملا مخلوط می‌کنیم و خوب ورز می‌دهیم تا مواد به خورد هم برود.
زمانی که خمیر کاملا آماده شد، آن را به گلوله‌های کوچک به اندازه یک مشت تقسیم می‌کنیم و گلوله‌های را با وردنه روی سطح چوبی یا سینی که روی آن کمی آرد پاشیده شده به صورت دایره در می‌آوریم به صورتی که خمیر دایره ای شکل نازک شود. البته نه آنقدر نازک که باعث پارگی آن گردد.
با قاشق مقداری از مواد را برداشته و در یک سمت خمیر می‌ریزیم طوری که نیم دایره خمیر پر شود و نیم دایره دیگر را بعد از آن روی مواد بر می‌گردانیم و دو طرف خمیر را خوب می‌بندیم. همین طور تا آخر که تمامی گلوله‌های خمیر به این شکل آماده شود. البته باید توجه داشت که تا آماده شدن همه گلوله‌های خمیر باید با پارچه تمیزی روی آن را بپوشانیم تا مانع از خشک شدن خمیر گردد.
سپس روغن زیاد را در ماهیتابه داغ می‌کنیم و یکی یکی خمیرهای بورک را در آن سرخ می‌کنیم. این کار باید با شعله پائین انجام شود تا مواد درون آن نیز بپزد. وقتی دو طرف آن به صورت قهوه ای کمی روشن در آمد با چنگال از درون روغن بر می‌داریم و درون آبکش می‌گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته شود.
بورک ترکمنی
بورک ترکمنی
بورک ترکمنی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]