آنچه باید درباره گذرنامه بدانید

آنچه باید درباره گذرنامه بدانید

گذرنامه‌ها عمر دارند. اگر بیش‌تر از 5 سال از صدور گذرنامه تان می‌گذرد و قصد سفر دارید، لااقل یک هفته قبل از سفر پیگیر کارهای تمدید گذرنامه تان شوید. وگرنه در آخرین لحظه‌های سفر به مشکل بر می‌خورید.

در برخی از کشورها، تنها اعتبار داشتن گذرنامه اهمیت ندارد و مدت زمانی که از اعتبار گذرنامه شما باقی مانده است هم مهم تلقی می‌شود. مثلا کشورهایی مثل عربستان، مالزی، عراق و… در صورتی که گذرنامه شما کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد اجازه سفر به شما نمی‌دهند حتی اگر از نظر پلیس کشور ما، گذرنامه شما معتبر باشد. بنابراین قبل از هر سفر هم از مدت اعتبار گذرنامه تان مطمئن شوید و هم از قوانین کشور مقصدتان.
علاوه بر این، در کشورهایی که نیازی به ویزا وجود ندارد (مثل کشورهای اروپایی) تا زمانی که گذرنامه تان اعتبار داشته باشد، می‌توانید بدون در نظر گرفتن زمان باقی مانده از اعتبار گذرنامه، به کشورهای مورد نظر سفر کنید.

بعضی از کشورها ممکن است ویزای فرودگاهی به اتباع خارجی بدهند. یعنی ویزای شما در فرودگاه صادر شود. اما در برخی از موارد هم ممکن است در فرودگاه غافلگیر شوید و به شما گفته شود که به دلیل نداشتن مدت اعتبار لازم ویزا به شما تعلق نمی‌گیرد. حتی وضع از این هم می‌تواند بدتر باشد و کشور میزبان، ممکن است شما را برای تعویض گذرنامه به ایران برگرداند. در این صورت مجبورید حدود 3روز تا یک هفته در ایران بمانید تا گذرنامه جدیدتان صادر شود.
برای این کار، به همان مدارک صدور گذرنامه (یعنی اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل، فیش‌های بانکی مربوطه، برگه‌های پست و فرم‌های مخصوص گذرنامه، 2قطعه عکس رنگی4*6 با زمینه سفید (برای خانمها قرص صورت مشخص و حجاب بدون روتوش، بدون آرایش و تمام رخ و برای آقایان بدون کلاه، کروات، عینک و زیور آلات)، رضایت محضری پدر یا همسر برای خانم خای مجرد یا متاهل، گذرنامه مربوط به چند سال گذشته، اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان) احتیاج خواهید داشت بنابراین اگر مدارکتان آماده نباشد، این زمان می‌تواند طولانی‌تر هم بشود.

پلیس گذرنامه درصورتی که قسمت بالای صفحه اول گذرنامه بارکد درج نشده و یا مخدوش شده باشد، از خروج شما جلوگیری کرده و شما را برای بررسی اتهامات مربوط به خروج غیرقانونی و دستکاری کردن گذرنامه بازداشت می‌کند. بنابراین مراقب گذرنامه خود باشید و در صورت بروز هر مشکلی، مراتب را از طریف مراکز پلیس الکترونیک (پلیس + 10) پیگیری کنید. همچنین گذرنامه شما باید داریا 40برگ باشد که در صفحه دوم آن مشخصات شناسنامه‌ای شما به فارسی و لاتین درج شده است.

یادتان باشد قبل از سفر از تمام مدارک سفر، شناسنامه، کارت‌های بانکی، گذرنامه و کارت‌های شناسایی تان چند کپی تهیه کنید و تعدادی از آنها را در خانه بگذارید و تعدادی را همراه ببرید. به هر حال حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است در هر مرحله ای از سفر گذرنامه تان را گم کنید.

در سفر گذرنامه و بقیه مدارک تان را در نزدیک‌ترین جای ممکن به خود نگهداری کنید. ترجیحا در کیف‌های گردنی که چفت و بست خوبی دارند حمل کنید یا در کیف کمری تان بگذارید. فراموش نکنید که سارقان و جاعلان بین المللی به مدارک شما نیاز دارند و برای به دست آوردن آنها دندان تیز می‌کنند!

در سفرهای خارجی برای اخذ ویزا گذرنامه و مدارکتان را به افراد واسطه نسپارید. شما می‌توانید به طور مستقیم به سفارت مورد نظر مراجعه کنید یا از طریق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر ویزا بگیرید.
آنچه باید درباره گذرنامه بدانید
آنچه باید درباره گذرنامه بدانید
آنچه باید درباره گذرنامه بدانید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]