کشوری در حال غرق شدن

کشوری در حال غرق شدن

تووالو به عنوان عضوی از ائتلاف جزایر کوچک، یکی از اولین کشورهای دنیا است که مجبور به رویارویی با شرایط خطرناک و دشوار زیر آب فرو رفتن است. علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه در سطوح بین‌المللی برای کنترل تأثیرات جوی بر این جزیره، تووالو و دیگر جزایر کم‌ارتفاع در حال غرق شدن هستند. تووالو اولین قربانی تغییرات آب و هوایی به وجود آمده به دست بشر است که ممکن است زمینه را برای غرق شدن دیگر کشورهای محصور در اقیانوس جهان نیز فراهم کند.
کشور تووالو که مابین جزایر معروفی مانند استرالیا و هاوایی قرار گرفته، در محاصره‌ی هزاران کیلومتر آب‌های آزاد واقع است. مساحت تووالو به اندازه‌ی یک دهمِ واشنگتن است. این کشور متشکل از سه جزیره‌ی صخره‌ای و شش جزیره‌ی مرجانی در جنوب اقیانوس آرام است که بالاترین ارتفاعش از سطح دریا حدوداً ۵ متر است. بیشتر مردم تووالو در ارتفاع کمتر از ۲ متر از سطح دریا زندگی می‌کنند. به همین دلیل، سازمان ملل متحد از تووالو با عنوان اولین کشوری که در پی تغییرات آب و هوایی به کلی زیر آب فرو خواهد رفت، یاد می‌کند. اگرچه قبل از وقوع این اتفاق، مشکلات موجود دیگر در این جزیره، مانع از ادامه‌ی حیات جمعیت آن خواهد شد.
بالا آمدن آب اقیانوس موجب از بین رفتن ذخایر آب شیرین تووالو خواهد شد که یکی از اولین خطرات جدی پیش روی مردم این کشور است. با افزایش طوفان‌های دریایی، سیستم فاضلاب و لوله‌کشی آب این جزیره به وسیله‌ی آب شور دریا آلوده خواهد شد که خود موجب بروز اختلالاتی در فرآیند تصفیه‌ی صحیح آب می‌شود. سپس، آب‌های آلوده‌ی فاضلاب و آب شور دریا وارد منابع آب شیرین جزیره شده و اندک ذخایر آن را نیز به کلی از بین می‌برد.
آلودگی آب تووالو، خطری برای صنعت کشاورزی این کشور نیز محسوب می‌شود. تغییرات آب و هوایی موجب افزایش وقوع خشکسالی‌های گاه و بی‌گاه در جزایر شمالی این کشور شده و شرایط را برای کشت محصولات کشاورزی و نگهداری حیوانات دامی دشوار کرده است. ذخایر محدود آب شیرین تووالو که در پی خشکسالی و آلودگی آب به وجود آمده، شرایط را برای تهیه‌ی غذا در این کشور بدون واردات آن حتی قبل از اتمام منابع آب، بسیار سخت خواهد کرد.
کشوری در حال غرق شدن
کشوری در حال غرق شدن
کشوری در حال غرق شدن
کشوری در حال غرق شدن
کشوری در حال غرق شدن

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]