آبشار باتارا جورج

آبشار باتارا جورج

شاید این آبشار بلندترین آبشار جهان نباشد یا پهناورترین رود دنیا از آن عبور نکند اما قطعا یکی از خاص‌ترین آبشارها است. اما چیزی که این پدیده‌ی طبیعی را ویژه کرده جریان آن در غاری سه طبقه است.
صخره‌های زمخت و خشن در این ناحیه به مرور زمان نرم شده اند و به صورت دایره، دایره شکل یافته اند؛ جنس سنگ‌های این غار آهکی است، آب این آبشار از ۲۵۵ متر به پایین سقوط می‌کند.
به آبشار باتارا غار سه پل هم می‌گویند ( زیرا صخره‌ها به گونه ای کنده شده اند که سه پل را تشکیل داده اند )، آب این آبشار غار شکل از ذوب شدن برف کوهستان تامین می‌شود، همچنین این مکان با نام‌های تنگه‌ی آبشار و آبشار سه پل هم شناخته می‌شود. این پدیده به دلیل جاری شدن آب کوهستان‌ها طی میلیون‌ها سال به این گونه‌ی زیبا شکل یافته است.
قدمت سنگ‌های این آبشار را 160 میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک می‌دانند، بر اساس تحقیقات انجام شده این آبشار نقش بسزایی در تامین آب‌های زیرزمینی شهر المقارت ( Mgharet al-Ghaouaghir ) بخصوص در فصل بهار دارد.
با این که رفتن به لبه‌ی غار و نگاه کردن به پایین به دلیل لغزندگی شدید سنگ‌ها کاری غیر عاقلانه است اما گردشگران اغلب به لبه‌ی آبشار می‌روند تا بهتر عمق این آبشار را درک کنند.
در سال ۱۹۵۲ میلادی هنری کوئیفیت ( Henri Coiffait ) که حشره شناسی فرانسوی بود غار زیبای باتارا جورج را کشف کرد.
آبشار باتارا جورج
آبشار باتارا جورج
آبشار باتارا جورج
آبشار باتارا جورج

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]