زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران

زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران

زین الدین ˈ تنها کاروانسرای مدور ایران اسلامی است که در شهرستان مهریز یزد قرار دارد و آماده میزبانی و پذیرایی از مسافران نوروزی است .

کاروانسرای زین الدین شهرستان مهریز تنها کاروانسرای مدور ایرانی است که در کنار جاده بین المللی تهران ، بندرعباس و در بخش مرکزی مهریز و در فاصله 50 کیلومتری شهر یزد قرار دارد

این کاروانسرا که دارای پنح برج و معماری اصیل ایرانی ، اسلامی است به دستور زین الدین گنجعلی خان ریگ در زمان شاه عباس با پلان کاملا قرینه ساخته شده است .

این بنای تاریخی و فرهنگی در قرن دهم محل استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده و اکنون با حفظ اصالت پیشینش، به هتلی سنتی جهت اسکان گردشگران تغییر کاربری داده است، که امسال با شروع تعطیلات نوروزی 2 هزار نفر گردشگر از این کاروانسرا دیدن کردند

از درب چوبی و اصلی کاروانسرا که وارد هشتی می‌شویم، در دو سمت چپ و راست درب‌های چوبی وجود دارد که در صورت گشوده شدن، سالنی بزرگ در مقابل چشمان پدیدار می‌گردد که از دو سو تا انتها به پرده‌های ترمه منقش شده است.
سکوهای آجری و گلی که روزی به مسافران میان راه اجاره داده می‌شد، امروز ملبس به پرده‌های ترمه، فرش دست باف و گلیم و رخت خوابی پهن بر روی زمین و پشتی هایی دور تا دور شده، تا مامنی برای مسافران کویر نشین این کاروانسرا باشد.

رباط زین الدین، دارای پلان دایره ای و پنج پلان نیم دایره چسبیده به دیوار هشتی است که پس از آن صحنی دوازده ضلعی وجود دارد که در اطراف آن رواق‌های سکو داری قرار دارد.

در بخش شمالی رباط هم اتاق هایی است که گویا شاه نشین عمارت بوده و امروز بخشی از آن سالن غذاخوری شده و بخشی از آن نیز مفروش به فرش‌های دست باف و پشتی‌های تکیه داده به دیوار است.

این کاروانسرا به شیوه ای کاملا متفاوت و به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و اکنون قابلیت پذیرش یکصد میهمان و گردشگر را دارد.

برخلاف بسیاری از ابنیه قدیمی که در آمیزش با تکنولوژی، معلق میان سنت و مدرن هستند، این ساختمان همچنان اصیل است ، چرا که در انتقال تاسیسات و تکنولوژی نوین در این هتل سنتی نهایت دقت به عمل آمده است و علی رغم تجهیز به امکانات روز اثری از ادوات و وسایل امروزی انتقال به چشم نمی‌آید.

در دو سوی حیاط رباط زین الدین پله هایی است که مسافر کنجکاو و دوستدار آسمان را به میهمانی آسمان و سکوت کویر می‌برد تا در بلندی کاروانسرا در نور ماه و ستاره‌ها غرق شود و در پایین نیز تا چشم کار می‌کند کویر و شن زارها را مشاهده کند.

کاروانسرای زین الدین به شماره 1926در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال 2006به دلیل ˈاحیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتیˈ دیپلم افتخار یونسکو را دریافت کرد.

منبع : http://www.yjc.ir/


زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران
زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران
زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران
زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران
زین الدین ... تنها کاروانسرای مدور ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]