شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

وجود‌لایه‌های قطور آهکی و همچنین گسل‌های متعدد در این کوهستان مهم‌ترین عامل پیدایش این غارها است.
به گزارش ایسنا، حدود 40 سال قبل تیم‌های حرفه‌ای غارنوردی از کشورهای انگلستان و فرانسه برای دستیابی به رکورد عمیق‌ترین غارهای جهان راهی این منطقه زیبا می‌شوند که در آن سال‌ها موفق به کشف غارهایی از جمله کورش کبیر، شهربانو، کله‌افعی، بن دور،مورگان و... می‌شوند که همگی از جمله غارهای عمیق ایران هستند. ادامه کار اکتشاف در کوهستان شاهو در سال‌های اخیر متوقف شد و غیر از فعالیت‌های جزئی تاکنون هیچ تلاش جدی برای پیمایش این غارها یا کشف غارهای جدید صورت نگرفته تا این‌که امسال تیمی متشکل از اعضای انجمن غار وغارشناسی ایرانیان تصمیم به اجرای برنامه‌ای جدی در منطقه گرفت و پس از کسب مجوزهای مربوطه و تدارکات و برنامه ریزی‌های کارشناسی طی دو مرحله اکتشاف سطحی دهانه‌های غارهای منطقه را شناسایی کرد و در مرحله سوم غارهای شهربانو و بندور توسط این گروه پیمایش شد.
این تیم به سرپرستی «یوسف سورنی نیا» غارنورد کرمانشاهی وهمراهی غارنوردانی چند از استان‌های کردستان و کرمانشاه و البرز و تهران تشکیل شد و در پنجم، ششم و هفتم شهریور امسال موفق به انجام این پیمایش شدند. لازم به ذکر است که پس از غارهای پراو با عمق 752‌متر (کرمانشاه، کوهستان پراو) وغار سم با عمق 405‌متر (سمنان)، غار شهربانو با عمق 320‌متر سومین غارعمیق ایران است و اولین چاه این غار با عمق 115‌متر جزو عمیق‌ترین چاه‌های ایران است.
دمای بسیار پایین آب و هوای داخل غار که در نتیجه آب شدن برف‌های منطقه پیمایش این غار را بسیار سخت‌تر کرده است. این تیم پس از پیمایش غار شهربانو موفق به پیمایش غار بندور با عمق 183‌متر و چند غار جدید دیگر نیز شدند. با توجه به استعداد منطقه و بکر بودن آن از نظر کار اکتشاف این کوهستان می‌تواند تبدیل به بهشت ایده‌آلی برای غارنوردان ماجراجو از سراسر دنیا شود.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]