معمای رنگ آبی برگ گیاه بگونیا

معمای رنگ آبی برگ گیاه بگونیا

گیاه بگونیا پاوونیا گونه عجیبی از گیاهان است که رویش آن در محیط کم‌نور جنگل‌های بارانی جنوب شرقی آسیا با حیرت بسیاری از دانشمندان و گیاه شناسان شده و به دلیل داشتن برگ هایی آبی ، مدت‌ها است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته بود.
رشد این گونه گیاه و البته رنگ آبی برگ‌های آن سبب شده که گیاه شناسان بگونیا پاوونیا را به عنوان گیاهی تطبیق پذیر و یا در حقیقت تطبیق یافته بشناسد . اما دانشمندان دانشگاه بریستول برای اولین بار جهت حل این معما بگونیا پاوونیا را به آزمایشگاه آورده و تحقیقات و بررسی‌های خود را روی آن آغاز کردند .
آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که رنگ این گیاه در حقیقت آبی نیست و رنگ برگ‌های آن همانند بقیه گیاهان موجود در این منطقه می‌باشد . اما ترکیبی به نام کلروپلست در داخل برگ‌های گیاه وجود دارند که باعث می‌شود نور آبی را منعکس کند .
به عبارت دیگر برگ‌های بگونیا پاوونیا با کمک کلروپلست مانند آینه ای عمل می‌کند که بیشتر نور آبی را نشان خواهد داد . ساختاری به نام iridoplasts هم در بگونیا پاوونیا کشف شده که نقش اساسی منعکس کردن رنگ آبی در این گیاه دارد . همچنین جالب است که بدانید ساختار iridoplasts به همراه کلروپلست در بهتر انجام شدن عمل فوتوسنتز نقش مهمی دارند .
دانشمندان دانشگاه بریستول نتایج تحقیقات و مطالعه خود در مورد این گیاه مرموز را بصورت مقاله ای در مجله Nature Plants به چاپ رسانیده اند .
معمای رنگ آبی برگ گیاه بگونیا
معمای رنگ آبی برگ گیاه بگونیا
معمای رنگ آبی برگ گیاه بگونیا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]