جنگل اسرارآمیز و باستانی «کینگلی ول»

جنگل اسرارآمیز و باستانی «کینگلی ول»

در نواحی جنوبی انگلستان و ساسکس غربی، نزدیک روستای West Stoke و در حدود سه مایلی شمال غربی چیچستر یکی از ذخایر طبیعی و ملی انگلستان به نام کینگلی وله قرار گرفته است. این مکان در سال 1952 تاسیس شده و یکی از اولین ذخایر طبیعی و ملی بازگشایی شده در بریتانیا به شمار می‌رود. این منطقه محدوده ای 160 هکتاری است و شامل یکی از زیباترین جنگل‌های سرخدار Yew Forest غرب اروپا می‌شود. بعضی از درختان موجود در این منطقه 1000 ساله هستند و تنه‌ی آنها به علت سن بالا و طوفان‌های بیشمار به شکل‌های فوق العاده عجیب و غریبی درآمده است. شاخه‌های جانبی بسیار بزرگ این درختان مانند مار روی خاک خزیده و ریشه‌های جدیدی در این قسمت ایجاد می‌کنند که درختان جوانی از آنها سر بر می‌آوردند. زمین پای این درختان به قدری تاریک است که هیچ گیاهی از هر نوع حتی چمن هم رشد نمی‌کند.
معمولا طول عمر این درختان بین 400 تا 600 سال است، اما برخی از گونه‌های این درختان می‌توانند عمر طولانی‌تری نیز داشته باشند. تخمین قدمت درختان سرخدار کار بسیار سختی است چرا که با افزایش سن، تنه‌ی آنها توخالی شده و همین موضوع شمارش حلقه‌ها و تاریخ یابی کربن را غیرممکن می‌کند چرا که به مرور زمان تقریبا هیچ چوبی داخل تنه‌ی درخت باقی نمی‌ماند. علاوه بر این، درختان سرخدار توانایی عجیبی دارند؛ آنها در صورت نامناسب بودن شرایط، می‌تواند فرایند رشد خود را برای قرن‌ها متوقف کنند. این مسئله تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شرایط دوباره مساعد شود و در آن صورت درخت دوباره بیدار شده و رشد خود را آغاز می‌کند و در طول این سالها، درخت هیچ گونه حلقه‌ی جدیدی به تنه‌ی خود اضافه نمی‌کند. به همین دلیل است که تخمین سن این درختان بیشتر بر پایه حدس و گمان است. البته در این میان قدمت‌های عجیبی مانند 5000- 9500 سال نیز به چشم می‌خورد که در حقیقت غیر واقعی می‌باشند.
بنا بر یک افسانه‌ی محلی، درختان سرخدار کینگلی وله به عنوان یادبود نبرد وایکینگ‌ها و آنگلو ساکسون‌ها در سال 859 کاشته شده اند، اما برخی دیگر از منابع ادعا می‌کنند که این درختان 2000 سال قدمت دارند.
علی رغم تمام آنچه گفته شد، بقای درختان کینگلی وله بسیار قابل توجه است چرا که بیشتر درختان سرخدار باستانی اروپا در قرن چهاردهم زمانی که کمانداران انگلیسی چوب درخت سرخدار را برای ساخت ابزار نبرد بهترین می‌دانستند، فرو افتادند. دلیل این انتخاب هم سختی زیاد چوب این درختان اعلام شده است. جالب است بدانید که این چوب با دستور سلطنتی از پرتغال و اسپانیا نیز وارد می‌شده است.
امروز کینگلی وله یکی از معدود مکان‌های اصلی باقیمانده از این درختان است.
جنگل اسرارآمیز و باستانی «کینگلی ول»
جنگل اسرارآمیز و باستانی «کینگلی ول»
جنگل اسرارآمیز و باستانی «کینگلی ول»

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]