جذاب‌ترین دره در جهان

جذاب‌ترین دره در جهان

گرند کانیون دره ای در شمال آریزونا با مناظر طبیعی دیدنی و زیبا است. این دره‌ی گود و باریک طی میلیون‌ها سال از جلگه‌ی مرتفع کلرادو شکل گرفته است. این مکان جزو اولین پارک‌های ملی آمریکا به حساب می‌آید.
بر طبق تحقیقات سال 2008 میلادی، بیش از 17 میلیون سال زمان سپری شد تا کانیون با طول 446 کیلومتر، عرض 29 کیلومتر و عمق 1٫6 کیلومتر شکل بگیرد. گرند کانیون را میتوان با عظمت‌ترین شکاف دنیا به شمار آورد.
این مکان سالیان درازی زیستگاه بومیان آمریکایی بود که در غار‌های آنجا روزگار سپری می‌کردند. اولین اروپایی که به گرند کانیون گام نهاد، گارسیا لوپز دگاردناس بود که در سال 1540 به آنجا رسید. سرگرد جان وسلی پاول اولین ثبت رسمی از این منطقه را با نوشتن کتابی با عنوان اوراق انجام داد.
درست است که دره چندان عمیق نیست ولی با وجود این برای داشتن چشم اندازی فرح بخش و دورنمای رنگی و جذاب، بسیار مشهور می‌باشد. پارک ملی گرند کانیون با داشتن بیش از 5 میلیون بازدید کننده در سال یکی از مهم‌ترین مراکز جذب گردشگری است. جلگه کلرادو بر اثر حرکت رسوبات بوجود آمده و ماکزیموم ارتفاع منتج به رسوبات بیشتر در منطقه زهکشی رودخانه است. دشت کلرادو ناهموار بوده و روند شمالی-جنوبی که گرند کانیون را به دو نیم تقسیم کرده، بیش از 1000 فوت در حاشیه شمالی نسبت به حاشیه جنوبی بلندتر است.
جریان رودخانه کلرادو در حاشیه شمالی بیشتر است و در حاشیه جنوبی تنگ‌تر می‌شود در نتیجه آبراهه‌های شمالی عمیق‌تر و طولانی‌تر از قسمت جنوبی است. علاوه بر این بهترین مناظر کانیون در حاشیه شمالی آن می‌باشد. به خاطر ارتفاع زیاد دره، درجه حرارت بسیار پایین است. در عصر یخبندان و ذوب شدن یخ‌ها میزان آب سیستم زهکشی رودخانه بیشتر شده است. در حدود یک میلیون سال پیش بر اثر فعالیت آتشفشانی، خاکسترهایی در این منطقه ته نشین شد و گهگاهی بطور کامل رودخانه را مسدود می‌کرد با این وجود، این سنگ‌های آتشفشانی در کانیون جزء جوان‌ترین پدیده‌ها محسوب می‌شود.
جذاب‌ترین دره در جهان
جذاب‌ترین دره در جهان
جذاب‌ترین دره در جهان
جذاب‌ترین دره در جهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]