شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها

شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها

«تالاس» شهری کوچک اما معروف در دره‌ای با همین نام در شمال غربی قرقیزستان است که توسط رشته کوه‌ها، از دیگر مناطق کشور جدا شده است.
دره «تالاس» منطقه‌ای محصور توسط رشته کوه‌ها بوده و به این خاطر از دیگر مناطق قرقیزستان جدا شده است.
رفتن به شهر تالاس از طریق گذرگاه «تئو-آشوو» از جاده اصلی «بیشکک-اوش» و سپس از طریق «دره سوسامیر» امکان‌پذیر است، اما برخی مسیرهای منتهی به منطقه تالاس از طریق قزاقستان می‌گذرد.
«تالاس» از گذشته در قرقیزستان با نام «ماناس» شناخته شده و باورها بر این است که این منطقه زادگاه همان قهرمان افسانه‌ای قرقیزستان است.
در فاصله چند کیلومتری شهر«تالاس» مقبره «ماناس» واقع شده و در آنجا موزه «ماناس اوردو» مربوط به حماسه تاریخی «ماناس» وجود دارد که به مناسبت سالگرد جشن 1000 سالگی این اسطوره افسانه‌ای قرقیزها در سال 1995 ساخته شده است.
این موزه پشت تپه‌ای که از آن برای دیدبانی و نظارت بر منطقه استفاده می‌شده، بنا شده است. باستان‌شناسان در این منطقه به اکتشافات جالبی دست یافته‌اند و گفته می‌شود نشانه‌های باستانی زیادی در این موزه وجود دارد.
در دره «تالاس» چندین آرامگاه و یا مقبره با نام «گومبز» وجود دارد که به نظر می‌رسد بعضی از آنها از روی یک طرح ساخته و یا کپی‌برداری شده باشند.
یکی از این مقبره‌ها «ماناس-کومبز» نام دارد که متشکل از یک اتاق یا سالن است که معماری آن به سبک آسیایی بوده و بالای این مقبره یک هرم 8 ضلعی وجود دارد.
قابل ذکر است که از دره تالاس به عنوان محل رویارویی نیروهای «خلافت عباسیان»، «تورگش» و «تانگ چین» در سال 751 میلادی به جهت کنترل بر آسیای مرکزی، یاد شده است.
حضور پادشاهی و سلطه سلسله «تانگ چین» در سال‌های 618 تا 907 میلادی، نشانگر نفوذ گسترده چین در این منطقه می‌باشد که به دنبال دستگیری و به اسارت درآمدن مهندسان چینی در این منطقه، فناوری و روش ساخت کاغذ در ابتدا به جهان اسلام و سپس به غرب اروپا منتقل شد.
در نقشه جغرافیایی ارائه شده توسط «ابراهام کریسکاس» و «پالماد مایورکا» در «کاتالونیا» در سال1377-1375 میلادی آمده که «دریاچه ایسیک‌کول»، «منطقه تالاس» و «بیت‌المقدس» به عنوان مناطق مذهبی و مقدس برای یهودیان مشخص شده بود.

عنوان شده که شهر کنونی تالاس توسط مهاجران روسی و اوکراینی با نام روستای «دیمیتری وسکی» در سال 1877 میلادی ساخته شد.
به سمت شمال شرق شهر و در فاصله 20 کیلومتری شهر «تالاس» 3 محل اطراق و جایگاه 3 مرد باستانی و ماقبل تاریخ به نام‌های «کولان سای»، «تیریک سای» و «کورگان تاش» وجود دارد و گفته می‌شود در مجاورت آنها غارهایی همراه با نقاشی‌ها و کتیبه‌های باستانی از آن زمان وجود دارد.
در جنوب شهر «تالاس» دره‌ای بسیار زیبا به نام «بش‌تاش» به معنی 5 سنگ وجود دارد که این منطقه نیز زادگاه نویسنده معروف قرقیزستان «چنگیز آیتماتوف» است.
علاوه براین، امروزه به طور متمرکز بیش از 24 درصد از کل شرکت‌های موجود در قرقیزستان در این منطقه وجود دارند.
در ضمن، صنایع غذایی یکی از بخش‌های اولویت‌دار اقتصاد این شهرستان است و در آنجا به طور عمده بر روی تولید و فرآوری مواد خام کشاورزی محلی تمرکز زیادی شده است.
در حال حاضر، این شهرستان دارای صنایع وابسته به غلات از جمله گندم، صنعت مبلمان، کارخانه‌های چوب‌بری، کشتارگاه‌ها و دیگر بخش‌های اقتصادی می‌باشد.
علاوه بر این، استان تالاس به جهت مناطق بکر طبیعی نیز دارای مکان‌های زیادی است که هرساله گردشگران زیادی از این استان بازدید می‌کنند.
شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها
شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها
شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها
شهری باستانی در دل رشته‌کوه‌ها

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]