ساحل پلاستیکی

ساحل پلاستیکی

در نواحی دورافتاده‌ی جنوب شرقی جزیره‌ی بزرگ هاوایی، ساحل کامیلو قرار گرفته و جریان‌های اقیانوسی انواع مختلف زباله را از نواحی شمال غربی اقیانوس آرام بدین جا می‌کشانند. سابق بر این بومی‌های هاوایی به جمع آوری تنه و شاخه‌های بزرگی که به ساحل این منطقه می‌آمد رفته و از آنها قایق canoe می‌ساختند. امروز به جای چوب، چندین تن پلاستیک در ساحل هلالی شکل این قسمت به طول بیش از یک مایل تخلیه می‌شود.
هاوایی در مسیر حلقه‌ی اقیانوس آرام شمالی یعنی جریان اقیانوسی دوار بزرگی که بین آمریکای شمالی و ژاپن می‌چرخد قرار گرفته است. الگوی چرخش این حلقه به گونه ای است که آشغال‌ها را از سراسر اقیانوس آرام شمالی یعنی آب‌های ساحلی شمال آمریکا و ژاپن جمع کرده و آنها را در مرکز این حلقه انبار می‌کند تا بدین صورت بزرگترین محدوده‌ی زباله‌ی اقیانوس آرام را شکل داده باشد. جالب است بدانید که 90% این زباله‌ها پلاستیک است.
علی رغم باور غالب، این محدوده شبیه به یک جزیره‌ی شناور مالامال از زباله نیست که از ماهواره یا هواپیما قابل دیدن باشد. بلکه در حقیقت مانند سوپ پلاستیک است که میلیون‌ها قطعه‌ی پلاستیک در آن تحت تاثیر عوامل طبیعی به قطعات کوچک تبدیل شده اند. این قطعات درست زیر سطح آب و جایی پنهان از دید معلق هستند و تنها زمانی قابل رویت می‌شوند که به سواحل آورده شوند درست مانند اتفاقی که در سواحل هاوایی می‌افتد.
مجمع الجزایر هاوایی که از جزیره‌ی بزرگ به سمت غرب به طول 1500 مایل تا Kure Atoll امتداد می‌یابد، مانند یک شانه‌ی غول آسا عمل کرده و آشغال‌ها را در سواحل خود جمع آوری می‌کند. مقادیر زیادی از این زباله‌ها در نهایت از ساحل کامیلو سر در می‌آورند.
در سال‌های اخیر، چندین تلاش خودجوش اجتماعی برای تمیز کردن این ساحل صورت گرفته است. قبل از این عملیات ارتفاع این زباله‌ها در برخی نقاط به 8 تا 10 فوت می‌رسید. همچنان، داوطلبان سالانه 15-20 تن زباله را از کامیلو و سایر سواحلی که به طول 9 مایل امتداد می‌یابند جمع آوری می‌کنند.
ساحل پلاستیکی
ساحل پلاستیکی
ساحل پلاستیکی
ساحل پلاستیکی
ساحل پلاستیکی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]