ارگ تاریخی گوگند

ارگ تاریخی گوگند

ارگ تاریخی گوگند دومین بنای خشتی و گلی ایران می‌باشد که تاریخ و زمان آن به حدود چهار فرن پیش نسبت داده می‌شود. این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد (از شهرهای حومه گلپایگان) واقع شده است. ارگ گوگند در مسیر تجاری جاده اصلی تجاری دوران قدیم قرار داشته است.
تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به یکصد و سی سال پیش می‌باشد و نشان می‌دهد نصف بنای ارگ گوگند توسط شخصی به نام علیخان به عنوان مهریه به همسرش واگذار شده است و از آن پس به عنوان ارگ علیخانی نامیده شده است.
موقعیت خاص ارگ گوگند نسبت به کاروانسراهای مجاور باعث شده بود تا کاروان تجار سرشناس و یا حاکمان و والی‌های سایر ایالات ایران، برای استراحت به این ارگ بیایند. به گفته افراد مسن شهر گوگد، آقا محمد خان قاجار نیز در لشکر کشی‌های خود چند روزی را در این محل استراحت نموده است. ارگ تاریخی گوگد در زمان جنگ و یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در روی درب ورودی شمالی قسمتی به عنوان شاه نشین وجود داشته است که هم اکنون به عنوان سوئیت ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حوض آبی در این شاه نشین وجود دارد که هر زمان درب توسط مهاجمین آتش زده می‌شد، محافظین با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می‌کرده اند. از طرفی چاهی درقسمت جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان می‌دهد برای روزهای مقاومت و محاصره فکر آب آشامیدنی نیز شده بود.
در این دژ، سوراخ هایی روی دیوار‌های مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم ایمنی هشدار دهنده استفاده می‌شده است. به این صورت که کبوتر هایی را در این سوراخ‌ها اسکان می‌دادند که شب‌ها با بی قراری و سر و صدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب و یا نردبان می‌شدند.
در ساختمان ارگ وجود زیر بنا در اطراف و فضای باز در وسط، همچنین وجود طبقات پایین و بالا نشان از معماری و کاروانسرایی دارد که بیانگر رعایت نظام طبقاتی در اجتماع آن روز می‌باشد. به این صورت که استر و استربانان در طبقه پایین و در مجاورت هم، بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا مسکن می‌گزیده اند. این فضاها پس از بازسازی هم اینک به عنوان مهمانسرا با امکانات مدرن شامل سوئیت‌های زیبا با سرویس‌های بهداشتی، رستوران، چایخانه سنتی، فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی، سالن‌های مختلف و مجموعه ای از مکان‌های تاریخی و تفریحی مورد استفاده قرار گرفته و همه روزه پذیرای سیل گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشد.
ارگ تاریخی گوگند
ارگ تاریخی گوگند
ارگ تاریخی گوگند
ارگ تاریخی گوگند

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]