کلیسای جامع پیزا

کلیسای جامع پیزا

پیزا دومو به معنای کلیسای جامع -The Duomo Cathedral- یکی از شاهکارهای معماری شهر پیزاست. این بنا در دوران رنسانس ساخته شده است و طراحی بسیار زیبایی دارد. ناقوس این کلیسا در برج کج پیزا قرار دارد که در نزدیکی آن قرار دارد. معماری آن نیز به سبک رمانسک در قرن 12 میلادی طراحی شده است. این اثر تاریخی، در سال 1987 میلادی به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو معرفی شد.
کلیسای جامع پیزا، نمای مرمرین دارد و به سبک رمانسک طراحی و ساخته شده است. این سبک از معماری را می‌توان در دیگر آثار تاریخی شهر پیزا نیز به خوبی مشاهده کرد. در قسمت پایینی کلیسای جامع، چهار ردیف طاق‌های پشت سر هم و سه درب ورودی برنزی وجود دارند. در بالای این طاق‌های درب ورودی، ردیف‌های دیگر طاق‌های بالای درب، با ستون هایی مستحکم شده اند و باز هستند. در تابستان ها، از درب اصلی برای ورود و خروج بازدیدکنند‌ها استفاده می‌شود. این درب در سال 1595 میلادی در اثر آتش سوزی از بین رفت و دوباره بازسازی شده است. در سه فصل دیگر، از درب سمت چپ که به برج کج پیزا نزدیک است برای ورود و خروج استفاده می‌شود.
داخل کلیسای جامع نیز طراحی زیبایی دارد و با آثار هنری باقی مانده از دوران رنسانس تزیین شده است. در این کلیسا همچنین مقبره امپراطور هنری هفتم نیز قرار دارد. از دیگر آثار هنری موجود در این کلیسا باید به منبر جیوانی پیزانو اشاره کرد. این منبر به عنوان یکی از شاهکارهای هنری زیبا شناخته می‌شود.
در کنار این منبر لامپ معلقی از جنس برنز ساخته شده است.
ورودی این کلیسا توسط فرشته هایی از جنس برنز تزیین شده است. بالای ورودی نیز اثر هنری آندره دل سارتو به نام «اگنس سنت با بره اش» قرار داده شده است. این اثر به سبک رنسانس طراحی شده است و نمای بسیار زیبایی دارد
کلیسای جامع پیزا
کلیسای جامع پیزا
کلیسای جامع پیزا
کلیسای جامع پیزا
کلیسای جامع پیزا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]