سنگ‌های موراکی

سنگ‌های موراکی

سنگ‌های مدور «موراکی» به خاطر سطح چین دارشان به «لاک پشت‌های خفته» هم معروف شده اند و عده ای ترجیح می‌دهند آنها را شبیه شیرینی‌های سنگی ببینند و به آنها لقب «پای توپی» را بدهند! این سنگ‌ها اگرچه نمونه‌های مشابهی در امریکای جنوبی و اروپا دارند، اما زیباترین نمونه آنها را در بخشی از ساحل Otago از جزیره جنوبی نیوزیلند می‌توان دید که شیوه تشکیل آنها به کلی متفاوت از دیگر سنگ‌های مدور دنیاست.تئوری تایید شده ای برای چگونگی شکل گیری سنگ‌های مدور کشورهای دیگر وجود ندارد، خیلی از باستان شناسان معتقدند که این سنگ‌ها نتیجه فرسایش آبی و بادی هستند اما درباره سنگ‌های مدور موراکی در نیوزلند نظرات عجیب‌تری وجود دارد. محققان معتقدند که این سنگ‌ها درست با همان مکانیزمی ساخته می‌شوند که مرواریدهایی دریایی در اطراف یک ذره شنی به وجود می‌آیند!
تجمع رسوبات در طول هزاران سال به دور یک هسته به گونه ای این توده‌های عظیم سنگی را به وجود می‌آورد که قطر بعضی از آنها به بیش از 3متر می‌رسد و بیشتر شبیه یک پدیده دست ساز هستند تا یک پدیده طبیعی.
افسانه‌های موجود، دلیل پیدایش این سنگ‌ها را به اجداد پیشین بشر منسوب می‌دانند و معتقدند غول هایی که هزاران سال قبل از طریق دریا به این منطقه آمدند، با هجوم سه موج بزرگ پی در پی در نزدیکی مکانی بنام Matakaea غرق شدند اما بعضی از خدمه قایق زنده ماندند و در گذر زمان به سنگ تبدیل شدند و کوهستان و صخره‌ها را شکل دادند.
تخته سنگ‌های موراکی هم ابزار و اشیایی است که آنها در قایق خود حمل می‌کردند و همزمان به صاحبانشان به سنگ تبدیل شدند!
سنگ‌های موراکی
سنگ‌های موراکی
سنگ‌های موراکی
سنگ‌های موراکی
سنگ‌های موراکی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]