روستای تولون

روستای تولون

تولون یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان است.
اغلب گیاهان روییده در ارتفاعات روستای تولون خاصیت دارویی دارند بومادرن (برای تقویت معده و آرامش بخشیدن به اعصاب) ، گل گاوزبان، یارپوز(پونه)، چول یئمیشی(خربزه ابوجهل)، ختمی، کهلیگ اوتی(آویشن)، همه کوجی، جی گیتگان(گزنه)، اوزرریگ(اسفنج یا اسپند)، قارغادیلی، بالدیرغان، قوزی قولاغی، کیشنیش، گنده لش، جین جلیغ، بات بات، باغایارپاغی و قانقال(قالغان) از جمله گیاهان دارویی این منطقه بشمار می‌رود.
تولون از روستاهای تاریخی و مهم منطقه مغان محسوب می‌شود. این روستا مخصوصا در دوره حکومت نادرشاه از شهرت و آبادانی خاصی برخوردار بوده‌است. در تاریخ معاصر در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین در شهریور ۱۳۲۴ نیروهای ارتش سرخ شوروی هنگام عبور از مرزهای تولون با مقاومت اهالی این روستا به فرماندهی خان شجاع منطقه ( میرجلیل خاقانی) روبرو شده بودند که با تلفات فراوان از محل متواری شدند.
این روستا محلی مناسب برای دامپروری و کشاورزی بوده و به همین جهت اکثر ساکنان آن به دامپروری و کشاورزی دیم مشغول و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می‌نمایندو به سبب کوهستانی بودن، دامداری در آن بیشتر از کشاورزی رونق دارد. باغداری و کشت درختان گردو، سیب، آلوچه، زردآلو، گیلاس و.. به طور محدود انجام می‌شود و محصول گردوی تولون به سبب کیفیت بالا و مرغوبیت آن از شهرت نسبی برخوردار است
روستای تولون
روستای تولون
روستای تولون
روستای تولون

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]