بیابان متحرک فرانسه

بیابان متحرک فرانسه

تل ماسه ای عظیم پیلا The Great Dune of Pyla در 60 کیلومتری بوردو در منطقه‌ی خلیج آ رکاکون فرانسه واقع شده و مرتفع‌ترین تل ماسه ای در تمام اروپا به شمار می‌رود. این تل ماسه ای عظیم که با نام Pilat نیز شناخته می‌شود 500 متر عرض و 3 کیلومتر طول داشته و ارتفاع آن از سطح دریا تا 107 متر می‌رسد. زیبایی و موقعیت غیر قابل پیش بینی این تل ماسه ای آنرا به یک جاذبه‌ی مشهور گردشگری تبدیل کرده که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد.
نکته‌ی جالب در مورد این تل ماسه ای حرکت کردن آن است. این تل ماسه ای به آرامی به سمت جنگل، خانه‌ها و حتی دیوار آتلانتیک Atlantic Wall حرکت می‌کند. میزان این حرکت متناوب است به این معنی که گاهی بسیار تند (10 متر در سال) و گاهی بسیار آرام (کمتر از یک متر در سال) حرکت می‌کند. در طول 57 سال گذشته، این تل ماسه ای با احتساب 4.9 متر جابجایی سالانه، 280 متر جابجا شده است.
حرکت این تل ماسه ای عظیم 20 ملک خصوصی را به طور کامل پوشانده و هر سال ماسه‌های شیب شرقی حدود 8000 متر مربع از جنگل‌های کاج اطراف را می‌پوشاند. سال 1987 و در قسمت شمال شرقی این تل ماسه ای، جاده ای در یک بهمن ماسه فرو رفته و در سال 1991 در نهایت در ماسه مدفون شد. 19 سپتامبر 1936 خبر دفن شدن یک خانه در تل ماسه ای در روزنامه‌ها نیز بازتاب پیدا کرد. داستان از این قرار است که سال 1928 در قسمت جنوب شرقی این تل ماسه ای، یک خانواده‌ی بوردویی تصمیم گرفتند ویلایی بسازند، دو سال بعد ماسه‌ها به سمت این خانه حرکت کرده و در نهایت در سال 1936 این خانه در تل ماسه ای ناپدید شد.
ا این تل ماسه ای در قسمت رو به دریا دارای شیبی نرم بوده در حالیکه در قسمت شرقی رو به جنگل دارای ظاهری خشن است. لازم به ذکر است که بادهای دریایی حرکت و شکل این تل ماسه ای را توجیه می‌کنند. برای بازدیدکنندگان ورزشکار، بالا رفتن از شیب این تل ماسه ای در نوع خود چالشی به حساب می‌آید. استفاده از راه پله نیز می‌تواند به دیگران در صعود آسان‌تر کمک کند. بر بلندای این تل ماسه ای، منظره‌ی بسیار شگفت انگیزی از خط ساحلی و جنگل‌های کاج Les Landes انتظار شما را می‌کشند. همچنین اگر هوا صاف باشد می‌توانید کوه‌های پیرنه را نیز مشاهده کنید.
بیابان متحرک فرانسه
بیابان متحرک فرانسه
بیابان متحرک فرانسه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]